Experts by Experience. Lay Users as Authorities in Slimming Remedy Advertisements, 1918–1939

Authors

  • Hieke Huistra

DOI:

https://doi.org/10.18352/bmgn-lchr.10313

Keywords:

Medical history, Netherlands, advertisements, 20th century, Nederlandse geschiedenis

Abstract

This article analyses Dutch newspaper advertisements for slimming remedies in the 1920s and 1930s in order to investigate which authorities patients relied on in the past when deciding which pharmaceuticals to take. I argue that lay users, not doctors, were the most prominent cultural authorities in these advertisements. My main sources are newspaper advertisements extracted from the digital newspaper database of the Dutch National Library. In addition to the historical analysis the article also offers a practical guide for extracting relevant sources from such large digital repositories.

 

This article is part of the special issue 'Blurring Boundaries: Towards a Medical History of the Twentieth Century'.


Dit artikel analyseert advertenties voor afslankmiddelen in Nederlandse kranten uit het Interbellum, om te onderzoeken op welke autoriteiten mensen destijds vertrouwden wanneer ze beslisten om bepaalde medicijnen wel of niet te gebruiken. Ik laat zien dat in de bestudeerde advertenties niet dokters de belangrijkste autoriteit  waren, maar leken die zelf het middel gebruikt hadden. Ik gebruik de gedigitaliseerde kranten van de Koninklijke Bibliotheek. Naast mijn historische analyse bied ik ook een praktische handleiding voor het vinden van relevante bronnen in dergelijke grote digitale databestanden.

 

Dit artikel maakt deel uit van het themanummer 'Blurring Boundaries: Towards a Medical History of the Twentieth Century'.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2017-03-30

How to Cite

Huistra, H. (2017). Experts by Experience. Lay Users as Authorities in Slimming Remedy Advertisements, 1918–1939. BMGN - Low Countries Historical Review, 132(1), 126–148. https://doi.org/10.18352/bmgn-lchr.10313