Postkoloniale geschiedschrijving, imperialisme en de ballade van Jan Breman

Authors

  • Hans van der Jagt

DOI:

https://doi.org/10.51769/bmgn-lchr.18308

Abstract

The editors of BMGN asked me to respond to Jan Breman’s review article of my dissertation Engelen uit Europa. A.W.F. Idenburg en de moraal van het Nederlands Imperialisme. I will discuss four points. First, I emphasise that it is important for readers and historians to recognise the complexity of the colonial past. Second, I demonstrate that anti-colonial movements receive significant attention in my book. Indeed, as Breman argues, ‘a brutal and large-scale capitalism’ lay hidden behind the ethical policy. Third, I explain that historians writing about a Europeancolonial subject do not automatically apply a Eurocentric approach: there is a difference between the time of the past and the language about that past. Fourth, I try to situate Breman’s reproach about a certain ‘postcolonial’ vision in the context of colonial historiography, and highlight the importance of historicisation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Hans van der Jagt

Hans van der Jagt is associate senior research fellow aan de Universiteit Leiden en raadsadviseur bij de Adviesraad Internationale Vraagstukken. Hij is gespecialiseerd in de geschiedenis van het kolonialisme en de geopolitieke verhoudingen. Hij doceerde aan de Universiteit Utrecht, promoveerde aan de Vrije Universiteit Amsterdam en studeerde aan de Rijksuniversiteit Groningen en Karl Franzens Universität Graz. Zijn proefschrift over A.W.F. Idenburg en de moraal van het Nederlands kolonialisme ontving een nominatie voor de Erasmus Dissertatieprijs van Stichting Praemium Erasmianum. Hij schrijft dit artikel op persoonlijke titel.

Published

2023-12-21

How to Cite

van der Jagt, H. (2023). Postkoloniale geschiedschrijving, imperialisme en de ballade van Jan Breman. BMGN - Low Countries Historical Review, 138(4), 55–71. https://doi.org/10.51769/bmgn-lchr.18308

Issue

Section

Review Articles