Familiar Distance. Picture Postcards from Java from a European Perspective, ca. 1880–1930

Author(s)

  • Sophie Junge

DOI:

https://doi.org/10.18352/bmgn-lchr.10743

Abstract

This paper examines the cross-imperial production and reception of picture postcards from the Dutch East Indies. As travelling agents of colonial knowledge, picture postcards helped to circulate and promote the political demands of the Dutch colonial empire. At the same time, the layout and the iconography of these postcards expressed contemporary visual standards and fulfilled European expectations of a successfully governed colony in Southeast Asia. With the focus on one particular set of postcards that was sent from Java’s largest harbour city Soerabaja (present-day Surabaya) to the Swiss entrepreneur Adolf Feller in Switzerland in 1924, this paper follows the practices of making, buying, sending and receiving these postcards. The analysis reconstructs the cross-imperial business initiatives by diverse actors from the Netherlands and of Chinese heritage in Soerabaja, from Armenia, England and Switzerland and shows how Swiss individuals participated and supported Dutch colonial propaganda as part of a European culture of colonialism.

 

Dit artikel behelst een onderzoek naar de transimperiale productie en receptie van prentbriefkaarten vanuit Nederlands-Indië. Deze ansichtkaarten, die als ‘reizende dragers’ van koloniale kennis kunnen worden beschouwd, droegen bij tot de verspreiding en promotie van het Nederlandse koloniale rijk en diens politieke behoeften. De opmaak en de iconografie van deze prentbriefkaarten voldeden aan eigentijdse visuele standaarden en beantwoordden aan Europese ideaalbeelden over een succesvol geregeerde kolonie in Zuidoost-Azië. Aan de hand van een specifieke set van ansichtkaarten die in 1924 vanuit Soerabaja (vandaag Surabaja), Java’s grootste havenstad, naar de ondernemer Adolf Feller in Zwitserland werd verstuurd, worden in dit artikel de praktijken inzake de productie, de aankoop, het verzenden en de receptie van deze postkaarten bestudeerd. Daarbij worden de transimperiale ondernemersactiviteiten van actoren uit Armenië, Groot-Brittannië en Zwitserland, alsook van Nederlandse en Chinese afkomst in Soerabaja zelf gereconstrueerd. Het artikel toont aan op welke wijze Zwitserse individuen deelnamen en steun gaven aan Nederlandse koloniale propaganda en legt op deze manier een bredere Europese koloniale cultuur bloot.

 

This article is part of the special issue ‘The Dutch Empire and Europe. Demands and Opportunities’.

Dit artikel maakt deel uit van het themanummer ‘The Dutch Empire and Europe. Demands and Opportunities’.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Sophie Junge

    Sophie Junge is a postdoctoral researcher at the Centre for Studies in the Theory and History of Photography at the Institute of Art History, University of Zurich. She is currently affiliated at University College London and National University of Singapore as a fellow of the Swiss National Science Foundation. Her research focuses on the circulation of photographs from colonial Indonesia and Singapore as well as on activist art and identity politics in twentieth-century American art. She is the author of Art Against AIDS: Nan Goldin’s Exhibition Witnesses: Against Our Vanishing (De Gruyter 2016) and guest editor of the special issue of PhotoResearcher 30 on ‘Photographs in Motion: Circulating Images of Asia around 1900’ (2018). E-mail: sophieantonia.junge@uzh.ch.

Downloads

Published

2019-09-26

Issue

Section

Articles

How to Cite

Familiar Distance. Picture Postcards from Java from a European Perspective, ca. 1880–1930. (2019). BMGN - Low Countries Historical Review, 134(3), 96-121. https://doi.org/10.18352/bmgn-lchr.10743