Het voorzichtige Huis. Het nieuwe Huis van de Europese Geschiedenis
DOI:
https://doi.org/10.18352/bmgn-lchr.10612Abstract
Het Huis van de Europese Geschiedenis, dat in zijn huidige vorm in 2017 in Brussel de deuren opende, wil een transnationaal en open museum zijn voor een veelheid aan herinneringen en tegenherinneringen van Europa. De conclusie van deze bijdrage is dat het Huis van de Europese Geschiedenis deze ambities erg ingehouden realiseert. De vaste tentoonstelling brengt op overtuigende wijze Oost- en West-Europese geschiedenissen en herinneringen samen en dat verrast, ook visueel. Tegengestelde herinneringen aan de Shoah en het communisme komen genuanceerd in beeld, maar bezoekers worden veel beperkter geconfronteerd met tegengestelde herinneringen en standpunten rond thema’s waarover de verdeeldheid groot is in de Unie zoals de islam in Europa of de Europese economische politiek. Ook de migratie naar Europa sinds 1945 is een onderbelicht thema. Het is begrijpelijk dat het museum geen hectische arena wil zijn van het lopende politieke debat. Toch zou het Huis een sterker platform kunnen zijn dat bezoekers actiever betrekt bij de grote politieke uitdagingen van de Europese Unie.
Dit artikel maakt deel uit van het forum 'The House of European History'.
The House of European History wants to be a transnational, open museum for a multitude of memories and counter-memories of Europe. The conclusion of this contribution is that the House of European History realises these ambitions in a restrained way. The permanent exhibition brings Eastern and Western European histories and memories convincingly together and that surprises, even visually. Opposite memories of the Shoah and communism are brought to the fore in a nuanced way, but visitors are confronted much more conspicuously with opposing memories and viewpoints on more delicate issues, such as the Islam in Europe or the present-day European economic policy. However, immigration in Europe since 1945 is an underexposed theme as well. The House should not become a hectic arena for current political debates. Yet, the museum could be a stronger platform that engages visitors more actively in the major political challenges of the European Union.
This article is part of the forum 'The House of European History'.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c) Authors are permitted to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process.
Authors are explicitly encouraged to deposit their published article in their institutional repository.