Embodied Piety: Sacrament Houses and Iconoclasm in the Sixteenth-Century Low Countries

Author(s)

  • Anne-Laure Van Bruaene

DOI:

https://doi.org/10.18352/bmgn-lchr.10178

Keywords:

Iconoclastic Fury, Iconoclasm, History, Low Countries, Belgium

Abstract

On the eve of the Beeldenstorm, a great number of churches in the Low Countries had a sacrament house, a shrine for the Corpus Christi, often metres high. These monstrance-like tabernacles were nearly all destroyed by iconoclasts between 1566 and 1585. This essay discusses the dialectics between the construction and destruction of sacrament houses before and after the Beeldenstorm.

 

It argues against a strict divide between material devotion and spiritual belief by highlighting the intertwining of Catholic and Calvinist embodied pieties. Fuelled by their opposing conceptions of the Eucharist, Catholic devotees and Protestant iconoclasts both engaged with sacrament houses and other expressions of the Corpus Christi devotion (processions, miracle cults et cetera) in a deliberate and intensely physical manner.

 

This article is part of the special issue 'Beeldenstorm'.

 

Aan de vooravond van de Beeldenstorm stond in heel wat kerken in de Nederlanden een sacramentshuis, een vaak metershoge toren met het uiterlijk van een reusachtige monstrans, waarin het Corpus Christi werd tentoongesteld. Deze tabernakels werden haast allemaal vernield door iconoclasten tussen 1566 en 1585. Dit artikel bestudeert het samenspel tussen het optrekken en afbreken van sacramentshuizen voor en na de Beeldenstorm.

 

De centrale stelling luidt dat we af moeten van een strikte scheiding tussen materiële devotie en spiritueel geloof. Zowel katholieken als calvinisten beleefden hun geloof op een belichaamde manier en hun handelingen waren steeds verweven. Vrome katholieke leken en protestantse beeldenstormers hadden sterk conflicterende ideeën over de eucharistie, maar juist daarom gingen ze op een heel bewuste en uiterst lichamelijke manier om met de sacramentshuizen en andere uitingen van sacramentsvroomheid zoals ommegangen en mirakelcultussen.

 

Dit artikel maakt deel uit van het themanummer 'Beeldenstorm'.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Anne-Laure Van Bruaene
    Anne-Laure Van Bruaene (1975) teaches Early Modern Cultural History and Urban History at Ghent University. Most of her work concerns the Low Countries in the period from ca. 1450 to ca. 1650. Her main publications include: Frederik Buylaert, Jelle De Rock and Anne-Laure Van Bruaene, ‘City Portrait, Civic Body & Commercial Printing in Sixteenth-Century Ghent’, Renaissance Quarterly 68:3 (2015) 803-839; Susie Speakman Sutch and Anne-Laure Van Bruaene, ‘The Seven Sorrows of the Virgin Mary: Devotional
    Communication and Politics in the Burgundian-Habsburg Low Countries, c. 1490-1520’, Journal of Ecclesiastical History 61:2 (2010) 252-278; and Anne-
    Laure Van Bruaene, Om Beters Wille. Rederijkerskamers en de stedelijke cultuur in
    de Zuidelijke Nederlanden (1400-1650) (Amsterdam 2008). Email: annelaure.vanbruaene@ugent.be.

Downloads

Published

2016-03-17

How to Cite

Van Bruaene, A.-L. (2016). Embodied Piety: Sacrament Houses and Iconoclasm in the Sixteenth-Century Low Countries. BMGN - Low Countries Historical Review, 131(1), 36-58. https://doi.org/10.18352/bmgn-lchr.10178