Het verhaal van Vlaanderen
Analyse van het mediaformat en het geschiedverhaal
DOI:
https://doi.org/10.51769/bmgn-lchr.15333Abstract
In deze bijdrage analyseren we Het verhaal van Vlaanderen vanuit het perspectief van een buitenstaander. Ten eerste bevragen wij het mediaformat van de televisieserie en ten tweede het beeld van de geschiedenis dat daarin wordt gehanteerd. Kan deze serie als een documentaire worden gecategoriseerd, of gaat het hier toch eerder om entertainment, of hebben we met een mengvorm te maken? En welk geschiedenisverhaal hanteert de serie? Dit beeld van de geschiedenis is niet duidelijk omdat de geografische focus van de reeks op het huidige Vlaanderen ligt. Wij betogen dat zowel het wisselende mediaformat alsook de variërende inhoud een rol speelt in de controverse die rond Het verhaal van Vlaanderen is ontstaan.
In this contribution we analyse Het verhaal van Vlaanderen [The story of Flanders] from an outsider perspective. In the first part, we scrutinise the media strategy and the television format of the series, while in the second part, the historical narrative, as presented and molded by this format, is analysed. Can this series be labelled as a documentary or as mere entertainment – or should it be rather defined as hybrid? And how is the past represented in this series? The historical narrative is not sharply outlined, as present-day Flanders serves as the geographical framework of the series. We argue that the varying nature of both the television format and the historical narrative play a role in fueling controversy about The story of Flanders.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Yves Huybrechts, Sabine Schmitz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c) Authors are permitted to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process.
Authors are explicitly encouraged to deposit their published article in their institutional repository.