Verhalen sprokkelen langs de frontlijn. Een kritische blik op Ten Oorlog

Authors

  • Hans Boers Royal Netherlands Historical Society (editor)
  • Jelena Dobbels
  • Ingrid Leonard

DOI:

https://doi.org/10.18352/bmgn-lchr.9965

Keywords:

History, Low Countries, Netherlands, Belgium, television, historiography, public history, tv series

Abstract

Dit artikel werpt een kritische blik op het populaire televisieprogramma Ten Oorlog en gaat daarbij in op het spanningsveld tussen geschiedenis en entertainment, tussen historici en ‘het publiek’. Geschiedenis kan via verschillende formats zoals een historische documentaire of een reisprogramma aan bod komen op televisie. Een analyse van deze formats geeft aan in welke mate Ten Oorlog hierop geïnspireerd is. Het populaire televisieprogramma was echter van begin af aan niet als een klassieke historische documentaire bedoeld en kan misschien het best
omschreven worden als een historisch human interest programma, in het kader van de grootschalige herdenking van de Eerste Wereldoorlog. Hoe verhoudengeschiedenis en entertainment zich daarin? Helt de balans meer over naar historische omkadering of naar anekdotische verhalen? Deze analyse van Ten Oorlog illustreert de gespannen relatie tussen historici en het grote publiek.

 

Dit artikel maakt deel uit van het forum 'Historische televisieproducties'.

 

Gathering Stories along the Front: A Critical Look at Ten Oorlog [To War]

This article reflects critically on the popular television programme Ten Oorlog, thereby examining the field of tension between history and entertainment, between historians and ‘the public’. History can be addressed via various television formats as an historical documentary or a travel programme. An analysis indicates the extent to which Ten Oorlog is inspired by these formats. However, the popular television programme from the outset was not conceived as a classic historical documentary and perhaps can best be described as a historical human interest programme as part of the large-scale commemoration of the First World War. How do history and entertainment relate to one another in this programme? Is there more emphasis on the historical context or on anecdotal stories? This analysis of Ten Oorlog illustrates the tense relation between historians and ‘the public’.

 

This article is part of the forum 'Historische televisieproducties'.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2015-03-23

How to Cite

Boers, H., Dobbels, J., & Leonard, I. (2015). Verhalen sprokkelen langs de frontlijn. Een kritische blik op Ten Oorlog. BMGN - Low Countries Historical Review, 130(1), 107–119. https://doi.org/10.18352/bmgn-lchr.9965

Issue

Section

Forum