
 
 
© 2012 Royal Netherlands Historical Society | KNHG 

Creative Commons Attribution 3.0 Unported License 

URN:NBN:NL:UI:10-1-109780 | www.bmgn-lchr.nl | E-ISSN 2211-2898 | print ISSN 0615-0505 

 

                           
                              
                                             BMGN - Low Countries Historical Review | Volume 127-1 (2012) | review 6 
 
 
 
 
Joan Hemels, Een journalistiek geheim ontsluierd. De dubbelmonarchie en een geval van 

dubbele moraal in de Nederlandse pers tijdens de Eerste Wereldoorlog (Apeldoorn, 

Antwerpen: Spinhuis Uitgevers, 2010, 271 p., ISBN 978 90 5589 309 8). 

 

Met het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd nam Joan Hemels na een lange 
carrière als docent en hoogleraar Communicatiewetenschap op 20 maart 2009 afscheid 
van de Universiteit van Amsterdam. Een journalistiek geheim ontsluierd bevat zijn danig 
uitgebreide afscheidscollege, aangevuld met bijdragen van (inter)nationale collegae en 
een oud-student (Sascha de Boer), met twee interviews, zijn curriculum vitae, biografie 
en bibliografie. Het is niet vreemd dat Hemels een Duits/Oostenrijks onderwerp heeft 
gekozen voor zijn afscheidsrede. Hij is vele jaren verbonden geweest, als gastdocent en -
hoogleraar, aan diverse universiteiten in ondere andere Duitsland en Oostenrijk.  
 Hoofdpersoon van Hemels’ journalistiek geheim is de uit Bohemen afkomstige 
Robert Saudek (1880-1935) die in de jaren 1915-1918 het ‘Hollandsch Nieuws-Bureau’ in 
Den Haag leidt, gefinancierd met Oostenrijks geld. Zijn opdracht is om ten tijde van de 
Eerste Wereldoorlog – Nederland was neutraal – bij de Nederlandse pers en in haar 
kielzog de Nederlandse publieke opinie een lans te breken voor de (oorlogs)politiek van 
de dubbelmonarchie Oostenrijk-Hongarije. Saudek was dus een propagandist en kennelijk 
kwijt hij zich zo goed van zijn taak dat hij door Hemels de titel ‘spindoctor’ avant la lettre 
meekrijgt. Het volgens Hemels succesvol ‘inpakken’ van de Nederlandse pers is slechts 
één kant van het journalistieke geheim dat hij ontsluiert. Saudek blijkt namelijk niet alleen 
voor Wenen te werken maar ook Berlijn zijn diensten aan te bieden. 
 Hemels lijkt zijn bewondering voor Saudek niet onder stoelen of banken te steken. 
De Néderlandse journalistiek steekt schril af bij Saudeks succesvolle innemendheid, 
zakelijkheid en pragmatisme. Hemels beklemtoont dat het Saudek vooral te doen is om 
financieel gewin. Door de diverse partijen tegen elkaar uit te spelen beschikt hij over een 
succesvolle strategie.  
 Hemels adstrueert zijn stelling dat een groot deel van de Nederlandse journalistiek 
tijdens de Eerste Wereldoorlog aan de leiband liep van buitenlandse mogendheden onder 
andere met voorbeelden uit de rubriek ‘Telegrammen’ in de Nederlandse dagbladen. 
Daaruit blijkt, aldus Hemels, dat de hierin opgenomen berichten voor een groot deel 
afkomstig zijn van het Hollandsch Nieuws-Bureau van Saudek, uiteraard aangestuurd en 
betaald door Wenen. De sociaal-democratische krant Het Volk is lastiger te winnen voor 



 
 

de propaganda van Oostenrijk-Hongarije. De meeste Nederlandse kranten, inclusief Het 
Volk, prediken een houding van neutraliteit. Anti-Duitse of pro-Ententegeluiden kennen 
we van De Telegraaf, maar ook van een regionale krant als het Eindhovensch Dagblad of 
het Amsterdamse persbureau Vaz Diaz. Maar met nieuws en kranten verkopen kon en 
moest geld verdiend worden, de economische basis van de persbedrijfstak. Tijdens de 
oorlog kampen uitgeverijen en persbureaus met gestegen prijzen voor bijvoorbeeld 
papier en moeten ze het hoofd bieden aan (nieuwe) concurrenten zoals het bureau van 
Saudek. Uit het onderzoek van Hemels in de Weense archieven blijkt dat enkele 
buitenlandredacteuren van de toonaangevende – liberale – dagbladen, De Nieuwe 
Rotterdamsche Courant en het Algemeen Handelsblad, zich voor het karretje van de 
Centralen laten spannen (73-74). Zij werken waarschijnlijk via bemiddeling van Saudek, 
ook als correspondent voor Duitse kranten. 
 Hemels merkt hierover op: ‘Leggeronderzoek kan zeker aan het licht brengen of 
een redactie slalommend tussen de Scylla van de Entente en de Charybdis van de 
Centralen gewetensvol geprobeerd heeft een middenkoers te volgen. De kool en de geit 
sparen: was dat wat de meeste of juist maar weinig Nederlandse kranten met de 
beperkte middelen die ze hadden bij voorkeur wilden?’ (109) Gelukkig vult hij het tot voor 
kort gebruikelijke ‘leggeronderzoek’ aan met informatie uit digitaal beschikbare kranten 
en tijdschriften via onder andere de Koninklijke Bibliotheek. 
 Hemels’ doet zijn betoog omstandig uit de doeken, wat het voor de lezer lastig 
maakt de kern van wat hij wil zeggen te kunnen blijven volgen. De lange aan- en uitloop, 
waarin uitgebreid verslag wordt gedaan van de politieke en staatkundige situatie in 
Wenen, de uitweidingen over de Oostenrijks-Hongaarse hoofdrolspelers op deze 
terreinen – geen naam en functie wordt de lezer bespaard –, de noodzakelijk geachte 
intermezzi en zijpaden, ze halen de vaart uit het verhaal.  
  Op de achterflap van het boek beweert Hemels dat journalisten die boter op hun 
hoofd hadden door direct of indirect voor Saudek en zijn Weense en Berlijnse afnemers te 
werken, na 1918 geen beroep op het zelfreinigend vermogen van hun beroepsgroep 
deden: ‘Ze werkten de mythe van een onafhankelijke journalistiek in een afzijdig gebleven 
Nederland in de hand. De auteur vraagt zich af of mede daardoor de risico’s van het 
proces van gelijkschakeling in het begin van de Duitse bezetting tijdens de Tweede 
Wereldoorlog zijn onderschat’. Dat is een verbazingwekkende ‘trekker’ om potentiële 
kopers van dit boek over te halen tot aanschaf. Nergens in deze van details en 
overdenkingen overstromende publicatie wordt gewag gemaakt van de pers en 
journalistiek in Nederland aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog. Het zou 
interessant geweest zijn wanneer Hemels die lijn naar de volgende twintigste-eeuwse 
‘wereldbrand’ ook in zijn boek had doorgetrokken. 
 
 Angelie Sens, Persmuseum Amsterdam 
 

 



 
 

 


