
314 Recensies 

wereldoorlog. Dank zij goedgekozen citaten, afkomstig uit de afgenomen interviews, is het boek 
bovendien leuk om te lezen. 

Beschouwd als historische studie roept het proefschrift vragen op. Dat komt vooral doordat het 
onderzoek uitgaat van de veronderstelling dat de jaren zeventig een duidelijke breuk in het 
denken over buitenshuis werkende moeders te zien geven. Volgens mij is er eerder sprake 
geweest van een geleidelijke mentaliteitsverandering. Al in het midden van de jaren vijftig 
verscheen een levensbeschouwelijk breed gedragen publikatie3 — die Morée over het hoofd 
heeft gezien — waaruit blijkt dat ook toen al enigszins genuanceerd gedacht werd over 
werkende moeders. Die trend zette in de jaren zestig door, en kreeg met de opkomst van de 
vrouwenemancipatiebeweging van de jaren zeventig een extra impuls. Morée creëert dus met 
haar cesuur—vrouwen uit de jaren vijftig en zestig tegenover vrouwen uit de jaren zeventig en 
tachtig—een kunstmatige scheiding der geesten. Zij had er beter aan gedaan de strategieën van 
buitenshuis werkende moeders uit de jaren vijftig te vergelijken met die van de jaren tachtig, en 
de jaren zestig en zeventig als overgangsperiode te beschouwen. De complexe historische 
werkelijkheid zou dan meer tot zijn recht zijn gekomen. 

M. van Essen 

1 De Vrouw, XXVI (1918) 5. 
2 Te wijzen valt op het proefschrift van A. E. Komter, De macht van de vanzelfsprekendheid in relaties 
tussen mannen en vrouwen (Den Haag, 1985), dat in Nederland op dit terrein een doorbraak betekende. 
3 De arbeid van de gehuwde vrouw buiten haar gezin (Nederlands gesprekscentrum XIII; (Kampen/ 
Utrecht-Antwerpen/Den Haag, 1956). 

P. J. A. Idenburg, Th. J. M. Ruigrok, e. a., Commerciële omroep in Nederland 1951 -1991. Van 
REM-eiland tot RTL4 (In de pers... I; 's-Gravenhage: SDU, 1991, 174 blz., ƒ32,50, ISBN 90 
399 0178 3); M. E. L. de Koning, F. M. Mijnlieff, e. a., Politiek in Nederland 1965-1975; 
Onlusten in Amsterdam 1965-1967 (In de pers... II; 's-Gravenhage: SDU, 1991, 156 blz., 
ƒ32,50, ISBN 90 399 0179 1). 

Bij de belangstelling voor opiniegeschiedenis past het verschijnen van de serie 'De visie van de 
pers op' (titelpagina) of 'In de pers...', zoals de reeks op de Franse pagina en het achterplat wordt 
aangeduid. De initiatiefnemers van de serie, verbonden of afgestudeerd aan de Rijksuniversiteit 
Leiden, hebben zich echter niet veel zorgen gemaakt over een verantwoording van hun gebruik 
van de krant als historische bron, al of niet in combinatie met andere bronnen. Uit het colofon 
blijkt dat 'als voornaamste bron' voor de serie gebruik is gemaakt van 'kranteknipsels, 
afkomstig van de afdeling pers- en tijdschriftendocumentatie van de Tweede Kamer der Staten-
Generaal'. In het geval van deel 2 wordt bovendien verwezen naar 'de archieven van RTL4en 
het commissariaat voor de media'. Men krijgt de indruk dat ook in deze vindplaatsen uitsluitend 
naar knipsels is gezocht: naar rapporten en archivalia wordt namelijk niet verwezen. De 
literatuuropgave in het eerste deel is beneden de maat (de ervoor gereserveerde pagina had best 
gevuld mogen worden). 

In het woord vooraf van het eerste deel maakt Trouw-journalist en docent politiek en 
massacommunicatie aan de genoemde universiteit, Willem Breedveld, zich wel erg gemakke­
lijk van het selectieve gebruik van de krant als bron af. Hij schrijft slechts: 'Er valt over te 
redetwisten of dag- en weekbladen als secondewijzers van de geschiedenis wel zo'n getrouwe 
afspiegeling geven van de werkelijkheid. Immers, hun 'spiegelen' is vooral filteren, signalen 



Recensies 315 

geven, ergens een vergrootglas op leggen, als waakhond optreden en in het algemeen de 
aandacht richten op het uitzonderlijke. Dat neemt niet weg dat de Nederlandse media als geheel 
zeer wel de gevoeligheden weerspiegelen die sommige onderwerpen in de samenleving 
oproepen'. 

In de geciteerde passage zit het venijn: wat voor zo iets wijds als 'de Nederlandse media' 
opgaat, geldt niet automatisch ook voor de mappen met knipsels die, gerangschikt op onder­
werp, ergens zijn bewaard en voor de Leidse serie als (exclusieve) grondstof dienen. Het gaat 
om tientallen onderwerpen uit de parlementaire geschiedenis van de laatste decennia. Als de 
Leidse politicologen volgens het eenvoudige recept van de eerste twee deeltjes er nog tientallen 
zullen laten volgen, is het de hoogste tijd voor een bezinning op een bijstelling van de aanpak. 
De vier politicologisch opgeleide, maar in de geschiedwetenschap misschien minder bedreven 
auteurs geven de reacties in kranten en soms ook opinieweekbladen in veel citaten die niet helder 
genoeg in de context van de tijd worden ingepast. De ingeschoven interpretaties en kritische 
opmerkingen stijgen niet uit boven het niveau van de verwonderde krantelezer die de journa­
listiek van de oude knipsels voor contemporaine geschiedschrijving houdt. 

De twee tot nu toe verschenen afleveringen van de reeks hebben betrekking op het debat over 
het al of niet accepteren van enigerlei vorm van commerciële televisie in Nederland in de periode 
tussen 1951 en 1991 (deel 1) en twee niet goed op elkaar afgestemde thema's 'politiek in 
Nederland 1965-1975' en 'onlusten in Amsterdam 1965-1967' (deel 2). Het resultaat stelt 
teleur. Bronnenkritiek veronderstelt een nauwkeurige aanduiding van de aard van het gebruikte 
materiaal: nieuwsbericht, commentaar of een ander onderdeel van het redactionele gedeelte van 
de krant. In de openingszin van het eerste deel is sprake van 'verslaggeving van de dag- en 
weekbladen', terwijl in het voorwoord de klemtoon, terecht zoals uit de inhoud blijkt, wordt 
gelegd op opiniërende rubrieken. De auteurs blijken onvoldoende vertrouwd te zijn met de 
indeling en onderdelen van het persorgaan waaraan het knipsel is ontleend (zouden ze de leggers 
er wel eens bij geraadpleegd hebben?). 

De typologie van de gebruikte persorganen ontbreekt of bestaat uit een meer of minder 
gelukkig gekozen bijvoeglijk naamwoord. Van een systematische poging om de lezers ook enig 
inzicht te geven in institutionele persgeschiedenis of oudere vormen van journalistiek is geen 
sprake. De interpreterende zinnen en alinea's die er wel aan herinneren, roepen te vaak vragen 
op, die juist om een antwoord vragen. De niet van voorletters voorziene 'feitelijke hoofdredac­
teur' van de Volkskrant, [J. M.] Lücker, wordt na de 'politiek hoofdredacteur' C. P. M. Romme 
van dezelfde krant geïntroduceerd met de opmerking, dat eerstgenoemde 'geen rechtstreekse 
invloed op de politieke lijn van de krant' had (7 van het eerste deel). Wat had Lücker dan wel, 
rechtsreeks of niet-rechtstreeks? Het ontbreken van een pershistorische literatuurstudie met 
betrekking tot de geraadpleegde kranten wreekt zich op veel pagina's. 

Aan het slot van pagina 142 van het eerste deel krijgt de lezer weliswaar een lesje in 
persgeschiedenis, maar dit gebeurt dan zonder ook maar één jaartal te noemen. Ook op het 
gebied van omroepgeschiedenis, toch het thema van deel 1, wordt veel aan de voorkennis van 
de lezer overgelaten. Op pagina 129 volgt op een zin over 'een groep kritische NCRV-leden' 
die het niet eens waren 'met het beleid van hun omroep': 'Zo kwam in 1970 [in plaats van 1967] 
de Evangelische Omroep van de grond'. Hoe wordt niet toegelicht. De beeldspraak is overigens 
vaker weinig fraai. In het eerste deel struikelt de lezer telkens over kranten die iets 'leken' te 
doen. Bij nadere bestudering van de context blijkt hij slechts op verkeerde gedachten te komen, 
omdat de auteurs in een soort scriptiestijl schrijven en 'lijken' in de verleden tijd als stoplap 
hanteren. Typisch voor deze schrijftrant is ook, dat op 'het commissariaat voor de media' wordt 
teruggegrepen met 'ze' in plaats van 'het' (156 eerste deel). De tekst is, zo blijkt op bijna iedere 



316 Recensies 

pagina, niet zorgvuldig geredigeerd. Van de driehoofdige eindredactie, bestaande uit Breedveld 
en de hoogleraar Nederlandse politiek en parlementaire geschiedenis aan de Leidse universiteit, 
J. Th. J. van den Berg, van de Leidse universiteit, versterkt met drs. M. J. van der Zeeuw van de 
SDU, had men (nog) meer inzet mogen verwachten. 

Misschien is er voor een niet in de wetenschap, maar in de vlot geschreven contemporaine 
geschiedenis geïnteresseerd lezerspubliek aan het tweede deel meer plezier te beleven. Wie de 
jaren zestig bewust heeft beleefd weet zich nog iets te herinneren van bijvoorbeeld de verloving 
en het huwelijk van prinses Beatrix met Claus von Arnsberg en de onlusten in het jaar 1966. Deze 
aflevering in de serie wordt ingeleid door Van den Berg. Hij memoreert dat het 'overzicht' is 
geschreven door 'twee vertegenwoordigers van de jonge generatie' en dat hijzelf tot de generatie 
van de tijdgenoten behoort, zodat hij 'de onderhuidse verbazing van de schrijvers ' begrijpt. Deze 
opmerking is ook als kritiek te lezen. Mijns inziens hadden de bewerkers van de knipsels voor 
hun leeftijdgenoten de periode en de toen spelende kwesties meer tot leven kunnen roepen. Door 
in een juiste dosering kennis van die tijd te combineren met inzicht in de juist ook in de krant 
te bespeuren gevoelens van mensen in die jaren. 

Al met al is het onder een meer algemene noemer te brengen tweede deel, evenals het meer 
specialistische eerste deel, onduidelijk als het gaat om de afbakening en behandeling van de stof 
in relatie tot het beoogde lezerspubliek. Een ondoordacht uitgeefplan met grote kans op 
mislukking in de lezersmarkt staat een beter idee om het verleden mede met behulp van 
pershistorische bronnen tot leven te roepen voorlopig voor jaren in de weg, zo vrees ik. 
Tweeëneenhalf jaar heb ik op vervolgdelen gewacht, in de hoop tot een meer positieve 
bespreking te kunnen komen. Het ziet er echter naar uit dat ze niet meer zullen verschijnen. 

J. M. H. J. Hemels 

S. Leydesdorff, Het water en de herinnering. De Zeeuwse watersnoodramp 1953-1993 
(Amsterdam: Meulenhoff, 1993, 304 blz., ƒ34,50, ISBN 90 290 2771 1); K. Slager, De ramp. 
Een reconstructie (Goes: De Koperen Tuin, 1992, 439 blz., ISBN 90 72138244 (pb.) 90 
72138252 (geb.)). 

Veertig jaar na de grote watersnoodramp in Zuid-West Nederland in 1953, ook wel zonder meer 
'de ramp' genoemd, verschenen daarover twee boeken. Hoewel zij natuurlijk in allerlei 
opzichten raakvlakken en overeenkomsten vertonen valt op hoe verschillend van aard en aanpak 
zij zijn. Slager, een journalist met veel ervaring in het samenstellen van historische radio­
documentaires waarin op grote schaal van interviews gebruik wordt gemaakt, wilde vooral het 
verhaal van de ramp en wel in het bijzonder de lotgevallen van 'de gewone mensen' zo goed 
mogelijk vertellen. Daartoe las hij wat hij daarover kon vinden, raadpleegde hij archieven en 
documentatie-centra, maar bovenal interviewde hij. Meer dan 200 gesprekken voerde hij zelf 
en verder kon hij beschikken over ongeveer 350 nog in 1953 gemaakte interviews. 

Zo kon hij een 'reportage' maken, waarin het verhaal grotendeels verteld wordt'aan de hand 
van uitspraken van vele betrokkenen en van citaten of parafrases uit originele documenten. De 
eerste 250 bladzijden zijn chronologisch geordend, de volgende 150 behandelen nog een aantal 
thema's afzonderlijk. Door het boek heen komen de verschillende eilanden, polders en 
gemeenten goed gespreid aan bod. Het verhaal heeft een hoog tempo en is zeer concreet. 
Daardoor laat het boek zich ondanks de omvang en de vele gedetailleerde gegevens vlot lezen. 
Een gevarieerd beeld van de gebeurtenissen, goed ondersteund door foto's, rijst op. De chaos, 


