
bmgn  —  Low Countries Historical Review  |  Online first  |  pp. 1-28

Published by Royal Netherlands Historical Society | knhg

Creative Commons Attribution 4.0 International License

doi: 10.51769/bmgn-lchr.7074 | www.bmgn-lchr.nl | e-issn 2211-2898 | print issn 0165-0505

1

Charting Dutch Democracy
Opinion Polls, Broadcasters and Electoral Culture in the 

Netherlands, 1965-1990

fons meijer

This article unravels the appropriation of electoral opinion polls by Dutch public 
broadcasters and their deployment in radio and television formats from the 
1960s until the 1980s. Rather than engaging with the mediatisation narrative that 
communication and media scholars use to grasp the media’s use of opinion polls, 
this article historicises the developments that have led to opinion polls becoming 
mass media marvels. This article demonstrates that Dutch broadcasters used 
polls to claim a crucial role for themselves as the intermediaries between political 
elites on the one hand and the electorate on the other. What is more, this article 
contends that polls on radio and television were making the political weather 
as much as reporting on it. Progressive broadcast editors and polling experts 
appropriated polls as a means to promote the notion of Dutch voters as consumers 
in an open marketplace, who were no longer bound by traditional loyalties such as 
religion or class. As such, they boosted new, ‘depillarised’ ways of understanding 
politics.

Dit artikel onderzoekt hoe Nederlandse publieke omroepen opiniepeilingen 
gebruikten in radio- en telvisieprogramma’s van de jaren zestig tot en met 
de jaren tachtig van de twintigste eeuw. Dit artikel gaat niet mee in het 
‘mediatiseringsnarratief’ dat veel communicatie- en mediawetenschappers 
hanteren om dit gebruik te verklaren, maar stelt zich tot doel de opkomst 
van de opiniepeiling als mediafenomeen te historiseren. Het artikel laat zien 
dat Nederlandse publieke omroepen peilingen gebruikten om een cruciale 
bemiddelaar tussen de politiek aan de ene en het kiezerspubliek aan de  
andere kant te worden. Dit artikel toont bovendien aan dat peilingen politieke 
ontwikkelingen niet alleen in kaart brachten, maar ook vormgaven. 

http://doi.org/10.51769/bmgn-lchr.7074
http://www.bmgn-lchr.nl


article – artikel

Progressieve omroepredacteuren en peilingexperts eigenden zich peilingen toe 
als een middel om het idee te propageren dat Nederlandse kiezers consumenten 
waren in een vrije markt: ze waren niet langer gebonden aan traditionele 
loyaliteiten zoals religie of klasse. Als zodanig droegen zij bij aan nieuwe, ‘ontzuilde’ 
manieren om over politiek na te denken.

Introduction1

In the current day Netherlands, opinion polls or surveys are part and parcel 

of the media coverage of elections, as is the case in most Western democracies. 

Nonetheless, the omnipresence of polls in newspapers and on radio and 

television is a relatively recent phenomenon. Whereas Dutch mass media 

outlets had been hesitant to use polling data in their coverage of election news 

in the early 1960s, they had turned into one of the most prominent users of 

polling institute surveys by the 1980s. The effects of this rapid change on 

political journalism can hardly be overstated. This article contends that the 

Dutch mass media’s use of opinion polls has contributed to the emergence 

of the image of Dutch voters as emancipated and opinionated citizens and to 

the popularisation of a ‘marketised’ imaginary of the dynamics of democratic 

politics. Polls promoted the notion of Dutch voters as consumers in an open 

marketplace, who were no longer bound by traditional loyalties such as 

religion or class. As such, this article contributes not only to our knowledge of 

Dutch media and political history, but also to the ever-growing scholarship on 

the wider history of post-war mediatised politics.

In this article, I investigate how Dutch broadcasters appropriated 

political opinion polls and deployed these in radio and television formats 

since the 1960s. My analysis continues up to the end of the 1980s when the 

introduction of commercial television marked the beginning of a whole 

new chapter in Dutch media history.2 While not completely ignoring the 

role newspapers and magazines played in this development, my main focus 

lays on the audio-visual media, as they were the trendsetters in practicing 

political journalism and influencing political culture in innovative ways.3 

1	 This article is based on the ma thesis I wrote 

at Radboud University in 2017: ‘The Advent 

of the Citizen Consumer: Opinion Polls and 

Electoral Experts on Radio and Television in the 

Netherlands (1965-1989)’. I would like to thank 

Harm Kaal (who was my thesis supervisor), 

Paul Reef, Adriaan Duiveman, as well as the two 

anonymous reviewers for their comments on 

earlier versions of this article. I also would like to 

thank Solange Ploeg for drawing my attention to 

valuable photographic material she allowed me to 

use in this article.

2	 Kees Brants, ‘Opgejaagd door Cerberus. De 

moeizame mediatisering van de politieke 

communicatie’, in: Jo Bardoel et al. (eds.), 

Journalistieke cultuur in Nederland (Amsterdam 

2002) 92.

3	 Jan Bank, ‘Televisie in de jaren zestig’, 

Bijdragen en Mededelingen betreffende de 

Geschiedenis der Nederlanden 101:1 (1986) 75. 



ch
artin

g d
u

tch
 d

em
o

cracy

3

m
eijer

In this respect, the Dutch history of the media’s use of opinion polls very 

much mirrors developments in West Germany. ard and zdf, Germany’s first 

and second broadcast company respectively, played a key role in popularising 

opinion polling among the German public in the 1960s and 1970s, more or 

less around the same time as their Dutch counterparts did.4 The Dutch and 

German cases, in turn, somewhat contrast with other Western European 

countries, most notably France and Great Britain, where political surveys have 

been strongly associated with print rather than with broadcast media.5

Communication and media scholars tend to conceptualise the media’s 

appropriation of opinion polls as a process they refer to as the ‘mediatisation’ 

of politics. This concept describes a situation in which the mass media control 

political communication.6 In such a state of affairs, they argue, neither 

‘partisan’ nor ‘public’ logic, but ‘media logic’ shapes the relation between 

mass media and politics or the so-called political-media complex. Informed 

by the ever more commercialised and competitive media landscape since the 

late twentieth century, political journalists adjust the form and content of 

information to what they believe to be the wishes of the public. In their quest 

for ever larger numbers of viewers, media makers frame political news as 

something entertaining.

According to mediatisation scholarship, opinion polls are the linchpin 

of mediatised political communication. It is argued that they inform ‘horse-

race journalism’, that is the framing of politics and elections as a thrilling 

competition between opposing candidates. As such, they shift the focus from 

the actual content of political parties’ policy proposals to the performances 

of political leaders and their relative chances of winning elections.7 

doi: https://doi.org/10.18352/bmgn-

lchr.2677; Chris Vos, ‘Van propagandist naar 

makelaar. De uitvinding van de Nederlandse 

televisiejournalistiek’, in: Bardoel et al., 

Journalistieke cultuur, 269-288.

4	 Anja Kruke, Demoskopie in der Bundesrepublik 

Deutschland: Meinungsforschung, Partein 

und Medien. Beiträge zur Geschichte des 

Parlamentarismus und der politischen Parteien 

(Düsseldorf 2007) 475-495.

5	 Laura Beers, ‘Whose Opinion?: Changing Attitudes 

towards Opinion Polling in British Politics, 1937-

1964’, Twentieth Century British History 17:2 (2006) 

177-205. doi: https://doi.org/10.1093/tcbh/hwl009; 

Jon Cowans, ‘Fear and Loathing in Paris: The 

Reception of Opinion Polling in France, 1938-1977’, 

Social Science History 26:1 (2002) 71-104. doi: https://

doi.org/10.1017/S0145553200012293.

6	 Kees Brants and Katrin Voltmer, ‘Introduction: 

Mediatization and De-centralization of Political 

Communication’, in: Kees Brants and Katrin Voltmer 

(eds.), Political Communication in Postmodern 

Democracy: Challenges to the Primacy of Politics 

(Basingstoke 2011) 4; Huub Wijfjes, ‘Vorm of vent? 

Mediatisering in de politieke geschiedenis’, in: Gerrit 

Voerman and Dirk Jan Wolffram (eds.), Kossmann 

Instituut. Benaderingen van de geschiedenis van politiek 

(Groningen 2006) 33; Klaus Arnold et al. (eds.), Von 

der Politisierung der Medien zur Medialisierung des 

Politischen? Zum Verhältnis von Medien, Öffentlichkeiten 

und Politik im 20. Jahrhundert (Leipzig 2010).

7	 See for example: C. Anthony Broh, ‘Horse-

Race Journalism: Reporting the Polls in 

the 1976 Presidential Election’, Public Opinion 

Quarterly 44:4 (1980) 515. doi: https://doi.

org/10.1086/268620; Frank Brettschneider, 

https://doi.org/10.18352/bmgn-lchr.2677
https://doi.org/10.18352/bmgn-lchr.2677
https://doi.org/10.1093/tcbh/hwl009
https://doi.org/10.1017/S0145553200012293
https://doi.org/10.1017/S0145553200012293
https://doi.org/10.1086/268620
https://doi.org/10.1086/268620


article – artikel



Dutch politicians take place in the studio of nos on the election night of 26 May 1981. From left to right: Neelie 

Smit-Kroes (vvd), Jaap van Meekren (interviewer), Jan Terlouw (D’66), Joop den Uyl (PvdA) and Dries van Agt 

(cda). Photograph taken by Hans van Dijk. © National Archives, The Hague, (cc0), 2.24.01.05, http://proxy.handle.

net/10648/acfcc01a-d0b4-102d-bcf8-003048976d84.

http://proxy.handle.net/10648/acfcc01a-d0b4-102d-bcf8-003048976d84
http://proxy.handle.net/10648/acfcc01a-d0b4-102d-bcf8-003048976d84


ch
artin

g d
u

tch
 d

em
o

cracy

5

m
eijer

Political scholars engaging with this narrative argue that mediatisation affects 

the core parameters of modern political representation and has resulted in the 

establishment of an ‘audience democracy’, as philosopher Bernard Manin has 

called it. In this new political landscape, politicians are left with no alternative 

than to adhere to this media logic and become media personalities, hoping to 

claim a substantial part of the volatile electoral market.8

However, the question is whether the mediatisation narrative 

sufficiently clarifies the dynamics behind the Dutch audio-visual media’s 

embrace of opinion polls. Even though the concept of mediatisation 

suffers from a certain conceptual and operational fuzziness – as critical 

media scholars have already argued – I do not necessarily want to dispute 

that media logic is a useful concept for characterising specific changes 

in the political-media complex.9 Nevertheless, the history of Dutch 

broadcasters’ appropriation of opinion polls does not correspond with 

the chronology that is usually attributed to the mediatisation of Dutch 

political communication. Commonly, media historians contend that 

media logic came to shape Dutch political journalism only from the 1990s 

onwards.10 Yet, polls have been dominant media phenomena since the late 

1960s. By focusing on the swift rise of political opinion polls on radio and 

television before the 1990s, this article aims to unravel the arguments that 

actually fuelled this development, and studies which motivations – besides 

entertaining the audience – were responsible for broadcast editors’ eager 

adoption of opinion polls.

On a more fundamental plane, I take issue with the normative 

conception that is at the heart of the mediatisation narrative. The 

argument implicitly goes that ‘a well-functioning representative 

democracy’ is in need of ‘well-informed citizens’ who make their decisions 

on whom to vote for in a rational manner.11 Mediatisation scholarship also 

often echoes popular grievances about the mass media’s ‘colonisation’ of 

‘The News Media’s Use of Opinion Polls’, 

in: Wolfgang Donsbach and Michael W. 

Traugott (eds.), The sage Handbook of Public 

Opinion Research (London 2008) 479-486. 

doi: https://dx.doi.org/10.4135/9781848607910.

n45; Jesper Strömbäck, ‘The Media and Their 

Use of Opinion Polls: Reflecting and Shaping 

Public Opinion’, in: Christina Holtz-Bacha 

and Jesper Strömbäck (eds.), Opinion Polls 

and the Media: Reflecting and Shaping Public 

Opinion (Basingstoke 2012) 13. doi: https://

doi.org/10.1057/9780230374959_1; Brants, 

‘Opgejaagd’, 94.

8	 Bernard Manin, The Principles of Representative 

Government (Cambridge 1997) 220. doi: https://

doi.org/10.1017/cbo9780511659935.

9	 For the shortcomings of the concept of 

mediatisation, see: Kees Brants and Philip van 

Praag, ‘Beyond Media Logic’, Journalism Studies 

18:4 (2017) 399-403. doi: https://doi.org/10.1080/1

461670X.2015.1065200.

10	 Huub Wijfjes, ‘Haagse kringen, Haagse vormen. 

Stijlverandering in politieke journalistiek’, in: 

Bardoel et al., Journalistieke cultuur, 28.

11	 As is argued in: Brants and Van Praag, ‘Beyond’, 

402.

https://dx.doi.org/10.4135/9781848607910.n45
https://dx.doi.org/10.4135/9781848607910.n45
https://doi.org/10.1057/9780230374959_1
https://doi.org/10.1057/9780230374959_1
https://doi.org/10.1017/cbo9780511659935
https://doi.org/10.1017/cbo9780511659935
https://doi.org/10.1080/1461670X.2015.1065200
https://doi.org/10.1080/1461670X.2015.1065200


article – artikel

politics, the ‘degradation’ of political news coverage, and the decline of 

democracy.12

Yet, as several prominent political historians argue, politics and 

democracy are never fixed or everlasting categories. On the contrary, what 

is grasped as ‘democratic politics’ is very much dependent on socio-cultural 

contexts.13 I agree with them and believe that historians should therefore 

historicise past notions of politics, unravel contemporary conceptions of 

politics and analyse how these beliefs have changed over time. This article 

aims to approach the phenomenon of opinion polls on Dutch radio and 

television in precisely this manner. By studying both the media makers’ 

considerations behind the deployment of polls in radio and television formats, 

as well as the reception of those formats by politicians and other viewers and 

listeners, we gain a deeper understanding of how these groups conceived of – 

and thus symbolically shaped – the political reality they were part of.14

This article maintains that the concept of ‘scientisation of the social’ 

is more useful than ‘mediatisation’ to grasp the earliest polling programmes 

on Dutch television and radio. Historian Lutz Raphael uses this concept to 

refer to the direct and indirect consequences of the ‘continuing presence of 

experts from the human sciences, their arguments, and the results of their 

research (…) in administrative bodies and in industrial firms, in parties and 

parliaments’.15 More specifically, I build upon to the growing scholarship 

on the ‘scientisation of the political’. So far, historians have mainly analysed 

the gradual introduction and often hesitant embrace of scientific expertise 

into the domains of governance and policy making, and of political parties 

and electoral strategies.16 For the Dutch case, historians Wim de Jong and 

Harm Kaal have demonstrated the profound influence of party think tanks 

and electoral experts on the strategies of political parties in the post-war 

decades. They have shown how these experts interpreted opinion polling 

as a ‘democratic science’ that allowed parties to get to the hearts and minds 

12	 See, for example: Thomas Meyer, Mediokratie. 

Die Kolonisierung der Politik durch die Medien 

(Frankfurt am Main 2001); Mark Elchardus, De 

dramademocratie (Tielt 2002).

13	 Willibald Steinmetz and Heinz-Gerhard Haupt, 

‘The Political as Communicative Space in History: 

The Bielefeld Approach’, in: Willibald Steinmetz, 

Ingrid Gilcher-Holtey and Heinz-Gerhard Haupt 

(eds.), Writing Political History Today. Historische 

Politikforschung 21 (Frankfurt/New York 2013) 

20-21.

14	 For a similar approach, see: Harm Kaal, ‘De cultuur 

van het televisiedebat. Veranderende percepties 

van de relatie tussen media en politiek, 1960 

– heden’, Tijdschrift voor Geschiedenis 127:2 (2014) 

296. https://doi.org/10.5117/tvgesch2014.2.kaal.

15	 Lutz Raphael, ‘Die Verwissenschaftlichung des 

Sozialen als methodische und konzeptionelle 

Herausforderung für eine Sozialgeschichte des 

20. Jahrhunderts’, Geschichte und Gesellschaft 

22:2 (1996) 166. See also: Kerstin Brückweh 

et al. (eds.), Engineering Society: The Role of the 

Human and Social Sciences in Modern Societies, 

1880-1980 (Basingstoke 2012). doi: https://doi.

org/10.1057/9781137284501.

16	 For a collection of articles on scientisation in 

the fields of governance and policy making, see: 

Archiv für Sozialgeschichte 50 (2010).

https://doi.org/10.5117/tvgesch2014.2.kaal
https://doi.org/10.1057/9781137284501
https://doi.org/10.1057/9781137284501


ch
artin

g d
u

tch
 d

em
o

cracy

7

m
eijer

of the people they sought to mobilise.17 In its aim to investigate the role of 

Dutch public broadcasters with regards to the scientisation of the political, 

this article especially draws its inspiration from the research of historian Anja 

Kruke. She has argued that the use of polling data and the staging of polling 

experts became an important means for the West-German mass media to win 

over the prerogative of interpreting politics from political parties. As such, 

this development helped mass media to redefine their position in the West 

German public sphere after the 1960s.18 This article analyses if – and if so, in 

which ways – Kruke’s conclusions apply to the Dutch case.

A selection of sources produced by Dutch media makers are the 

basis of my analysis. Firstly, I examined the minutes of meetings of various 

committees of the nts (Dutch Television Foundation) and its successor, 

the nos (Dutch Broadcast Foundation). These public broadcasters were 

responsible for regulating and overseeing all content that was made for Dutch 

radio and television, as well as producing their own news formats. Secondly, I 

studied the written press, which both made news out of the broadcast opinion 

polls and offered a platform for critical observers to discuss the practice of 

opinion polling.19 Thirdly, I analysed episodes of various radio and television 

formats in which opinion polls were deployed.20

Taking a chronological approach, this article opens with a section 

that unravels how opinion polling, emerging as an American science, 

entered Dutch society after the Second World War, but was only very 

reluctantly embraced by the mass media as an instrument for making news 

17	 Wim de Jong and Harm Kaal, ‘Mapping the 

Demos: The Scientisation of the Political, 

Electoral Research and Dutch Political Parties, 

c. 1900-1980’, Contemporary European History 

26:1 (2017) 111-138. doi: https://doi.org/10.1017/

S0960777316000515.

18	 Kruke is the only historian so far to have 

thoroughly analysed the scientisation of the 

political from the point of view of media makers. 

See: Kruke, Demoskopie, 437-506; Anja Kruke and 

Benjamin Ziemann, ‘Observing the Sovereign: 

Opinion Polls and the Restructuring of the 

Body Politic in West Germany, 1945-1990’, in: 

Brückweh et al. (eds.), Engineering, 244-245. doi: 

https://doi.org/10.1057/9781137284501_12. Albeit 

less systematically, Laura Beers and Jon Cowans 

have also paid attention to the role the media 

played in the popularisation of polls in Great 

Britain and France, respectively: Beers, ‘Whose 

Opinion’, 195; Cowans, ‘Fear and Loathing’, 

92-98. On the relation between media and 

experts, see also: Ariane Leendertz, ‘Experten – 

Dynamiken zwischen Wissenschaft und Politik’, 

in: Christiane Reinecke and Thomas Mergel 

(eds.), Das Soziale ordnen: Sozialwissenschaften 

und gesellschaftliche Ungleichheit im 20. 

Jahrhundert (Frankfurt/New York 2012) 359; 

Peter Weingart, Die Stunde der Wahrheit? Zum 

Verhältnis der Wissenschaft zu Politik, Wirtschaft 

und Medien in der Wissensgesellschaft (Weilerwist 

2001) 235-252.

19	 Anja Kruke, ‘Opinion Polls’, in: Miriam Dobson 

and Benjamin Ziemann (eds.), Reading Primary 

Sources: The Interpretation of Texts from 

Nineteenth- and Twentieth-Century History 

(London/New York 2009) 109.

20	 These formats are stored in the Netherlands 

Institute for Sound and Vision (Nederlands 

Instituut voor Beeld en Geluid) in Hilversum.

https://doi.org/10.1017/S0960777316000515
https://doi.org/10.1017/S0960777316000515
https://doi.org/10.1057/9781137284501_12


article – artikel



A television make-up artist prepares PvdA chairman Joop den Uyl in the studio of nos on the election night of 

26 May 1981. Photo taken by Hans van Dijk. © National Archives, The Hague, (cc0), 2.24.01.05, http://proxy.handle.

net/10648/acfcc5ec-d0b4-102d-bcf8-003048976d84.

http://proxy.handle.net/10648/acfcc5ec-d0b4-102d-bcf8-003048976d84
http://proxy.handle.net/10648/acfcc5ec-d0b4-102d-bcf8-003048976d84


ch
artin

g d
u

tch
 d

em
o

cracy

9

m
eijer

in the immediate post-war years. In the following section, I examine how 

broadcasters started instrumentalising opinion polls in the changing mass 

media regime of the 1960s. Next, I demonstrate how broadcasters overcame 

sceptical responses to their use of polling and how regular surveys swiftly 

became central elements of electoral discourse, popularising new ways of 

looking at political representation. Lastly, I look at the ‘polling debacle’ 

of 1986, when all polling institutes had predicted the outcome of the 

parliamentary elections incorrectly. I investigate how this controversy marked 

a definitive shift in the reception of the media’s use of opinion polls, yet did 

anything but put an end to it.

Embedding opinion polls in a ‘pillarised’ society

The early twentieth century was the period in which the practice of polling 

manifested itself in industry and politics.21 The technique of statistical 

sampling in particular distinguished the modern opinion poll from older 

forms of social research. This method was and still is based on the notion 

that opinions are distributed evenly throughout society. Consequently, 

a properly constructed random sample of citizens can yield accurate 

information about the distribution of opinion throughout the population 

as a whole.22 It was the American statistician George Gallup who paved the 

way for the application of this new technique to map voting preferences. 

When his aipo (American Institute for Public Opinion) correctly predicted 

Franklin D. Roosevelt’s victory in the 1936 elections, it marked a milestone 

for the modern opinion poll and definitively put Gallup-style polling on the 

map as the method par excellence to chart public perceptions on all topics 

imaginable.23 Around this time, Gallup started promoting public opinion 

polling in Western Europe, resulting in Gallup-licenced polling institutes in 

Great Britain and France that consistently monopolised the national market 

for opinion research.24 In marketing opinion polling, Gallup adopted a 

discourse that stressed its alleged democratic advantages, making it an 

appealing asset for those working in the sphere of politics. He considered 

the opinion poll an ‘instrument which may help to bridge the gap between 

21	 Susan Herbst, ‘Polling in Politics and Industry’, 

in: Theodore M. Porter and Dorothy Ross (eds.), 

The Cambridge History of Science: Volume 7, The 

Modern Social Sciences (Cambridge 2003) 577. doi: 

https://doi.org/10.1017/chol9780521594424.034.

22	 Sarah E. Igo, ‘Hearing the Masses: The Modern 

Science of Opinion in the United States’, in: 

Brückweh et al. (eds.), Engineering, 215-233, 216; 

L. John Martin, ‘The Genealogy of Public Opinion 

Polling’, The Annals of the American Academy of 

Political and Social Science 472:1 (1984) 19-21. doi: 

https://doi.org/10.1177/0002716284472001002.

23	 Igo, ‘Hearing’, 217-218.

24	 Beers, ‘Whose Opinion’, 182; Cowan, ‘Fear and 

Loathing’, 75-76.

https://doi.org/10.1017/chol9780521594424.034
https://doi.org/10.1177/0002716284472001002


article – artikel

the people and those who are responsible for making decisions in their 

name’.25

Inspired by the example of aipo, opinion polling also gained ground in 

Dutch society in the immediate post-war years, most notably as a commercial 

tool for industries to acquire a better understanding of consumer behaviour.26 

Yet, not one but multiple polling institutes formed the foundation for the 

Dutch polling industry, much as was the case in West Germany.27 Besides the 

Gallup-licenced nipo (Dutch Institute of Public Opinion, founded in 1945), 

there was the nss (Dutch Foundation for Statistics, founded in 1940), while 

institutes such as Lagendijk, Veldkamp and Intomart emerged in the 1950s 

and 1960s.28

As soon as polling agencies started conducting surveys on Dutch public 

opinion after the Second World War, newspapers and magazines from time 

to time made news out of the results. Yet, whereas British newspapers started 

publishing the results of electoral surveys in the immediate post-war period, 

the scope and scale of this type of opinion polling in the Dutch press was very 

limited. Most published polls dealt with non-political, social and cultural 

topics, while newspapers only occasionally published the results of surveys 

concerning electoral behaviour. Unlike the United States and Great Britain – 

with their straightforward two-party systems, enabling the possibility of 

creating an exciting ‘horse-race’ frame – the Dutch multi-party elections were 

too complex to be captured in such an easily-understood image. Even when 

institutes did try to survey voting behaviour, Dutch opinion polling was too 

underdeveloped to come up with a correct prediction. This became clear when 

opinion magazine Elseviers Weekblad and newspaper Het Parool made use of nss 

and nipo data respectively and were not able to correctly foresee the outcome 

of the first post-war general elections in 1946.29

One must also realise that, until the 1960s, the Dutch political-media 

complex was characterised by what is commonly known as ‘pillarisation’.30 

To a large extent, Dutch civil society was organised along the lines of 

25	 Kruke, ‘Opinion Polls’, 107; George Gallup and 

Saul Forbes Rae, The Pulse of Democracy: The 

Public-Opinion Poll and How It Works (New York 

1940; reprint 1969) 14.

26	 Jaap van Ginneken, De uitvinding van het publiek. 

De opkomst van het opinie- en marktonderzoek 

in Nederland (Amsterdam 1993) 53-96; Jan Hein 

Furnée, ‘Charting and Shaping the Modern 

Costumer: The Rise of Customer Research in the 

Dutch Department Store De Bijenkorf, 1930-1960’, 

bmgn – Low Countries Historical Review 132:3 

(2017) 49, 53. doi: https://doi.org/10.18352/bmgn-

lchr.10398.

27	 Kruke and Ziemann, ‘Observing’, 235-238.

28	 Van Ginneken, De uitvinding, 64-73.

29	 Van Ginneken, De uitvinding, 65.

30	 For good reasons, ‘pillarisation’ has become 

a contested concept in Dutch historiography; 

see: Piet de Rooy, ‘Zes studies over verzuiling’, 

Bijdragen en Mededelingen betreffende de 

Geschiedenis der Nederlanden 110:3 (1995) 380-392. 

doi: https://doi.org/10.18352/bmgn-lchr.4059; 

Peter van Dam, Staat van verzuiling. Over een 

Nederlandse mythe (Amsterdam 2011). Yet, for 

the study of media history, this concept still 

has its added value, as it highlights the ways 

https://doi.org/10.18352/bmgn-lchr.10398
https://doi.org/10.18352/bmgn-lchr.10398
https://doi.org/10.18352/bmgn-lchr.4059


ch
artin

g d
u

tch
 d

em
o

cracy

11

m
eijer

religion and ideology, resulting in closely knit networks of social, political, 

religious and economic organisations. Within each of these ‘pillars’, strong 

ties existed between media outlets and political parties, resulting in a 

culture of journalism that was very much characterised by appeasement and 

depoliticisation. The real political events took place behind closed doors, 

where the political elites of competing political persuasions fought out 

their battles, while journalists deliberately stayed out of these backrooms, 

preferring not to shake things up by taking a critical stance. Journalists 

considered it as one of their most important tasks to contribute to the 

consensus within their own socio-political segment of society.31 Therefore, the 

written press was very careful when it came to publishing surveys on electoral 

behaviour: they could raise political discussion or delegitimise a political 

party’s authority.32

Initially, Dutch broadcasting companies were even more restricted by 

paternalist ideas about political journalism. Until 1963, they were prevented 

by the Dutch government from broadcasting propaganda or debates in the 

three weeks preceding an election. This arrangement limited the ability 

of editors to experiment with innovative ways of reporting on electoral 

campaigns on radio and television, such as developing polling-based formats. 

In this way, the government hoped to create a level playing field for all 

political parties. They attempted to prevent parties that were closely aligned 

to a public broadcaster from having an advantage over parties that did not 

have a broadcaster at their disposal.33

Such concerns were not unwarranted, as Dutch broadcasting 

companies – just like the press – were in some cases closely connected to 

specific political parties.34 This explains why broadcast editors probably did 

in which in each social-political segment of 

society political elites have maintained close 

relationships with media elites and the ways in 

which these groups sometimes even overlapped. 

Some media historians, therefore, continue to 

use the metaphor of pillarisation. One recent 

example is Huub Wijfjes, Gerrit Voerman and 

Patrick Bos, ‘Meten van verzuilde politiek in 

media. Een digitale benadering van katholieke 

en sociaaldemocratische dagbladen, 1918-1967’, 

bmgn – Low Countries Historical Review 136:3 

(2021) 61-91. doi: https://doi.org/10.51769/bmgn-

lchr.6916.

31	 Arend Lijphart, The Politics of Accommodation: 

Pluralism and Democracy in the Netherlands 

(Berkeley 1968) 122-138. doi: https://doi.

org/10.1525/9780520317680; Hans Daalder, 

Van oude en nieuwe regenten. Politiek in Nederland 

(Amsterdam 1995) 11-39; Huub Wijfjes, ‘Koningin 

der aarde in het parlement. Twee eeuwen 

journalistiek rond de Tweede Kamer’, in: Remieg 

Aerts et al. (eds.), In dit huis. Twee eeuwen Tweede 

Kamer (Amsterdam 2015) 233-236.

32	 Not just ‘pillarised’, but also more ‘neutral’ 

media outlets were rather hesitant to publish 

electoral opinion polls in the immediate post-war 

decades. Right-wing newspaper De Telegraaf is 

a good example: it was only in the second half 

of the 1960s that this newspaper published its 

first electoral survey results, see: ‘Enquête ’, 

De Telegraaf, 13 October 1965, 3.

33	 Kaal, ‘De cultuur’, 298.

34	 Vos, ‘Van propagandist’, 271-274.

https://doi.org/10.51769/bmgn-lchr.6916
https://doi.org/10.51769/bmgn-lchr.6916
https://doi.org/10.1525/9780520317680
https://doi.org/10.1525/9780520317680


article – artikel

not even consider experimenting with polls in the first place. They considered 

it among their most important tasks to offer a platform to politicians of the 

political party affiliated to their broadcasting network and to educate the 

members of the socio-political segment in society they represented.35

Democratising political communication

The ties between parties and broadcast companies began to loosen over the 

course of the 1960s. Mirroring developments in the press, a new generation of 

broadcast media makers brought along new notions of political journalism. 

Instead of manifesting themselves as the ‘subservient supporters’ of political 

elites, they aimed at critically confronting these elites and acting as the 

autonomous and critical interpreters of political life.36 They intended to 

establish themselves as the crucial mediators between politics on the one 

hand and the Dutch citizenry they sought to emancipate on the other.37 

Broadcasters did so, for example, by developing critical media formats in 

which political leaders were confronted with the views of the audience or in 

which they had to debate each other, so that the viewers at home could get a 

clear idea of the different party positions.38 Journalists’ need for new ways 

of analysing politics was confirmed by the growing electoral volatility of the 

1960s, indicating that traditional people’s parties had lost their grip over their 

core electorates.39

In this changing media regime, broadcast companies started to 

commission and present survey results on electoral behaviour. Polls were 

not objective lenses, as media makers very much used them to create a 

narrative of political crisis and to echo and popularise the very narrative of 

‘depillarisation’.40 In this sense, they were making the political weather as 

35	 Vos, ‘Van propagandist’, 273.

36	 Wijfjes, ‘Koningin’, 242-244.

37	 Vos, ‘Van propagandist’, 274-278.

38	 Kaal, ‘De cultuur’, 302-305. Currently, Harm Kaal 

is leading a research project called ‘The Voice of 

the People: Popular Expectations of Democracy 

in Post-War Europe’, in which he and his team of 

historians investigate how popular perceptions 

and expectations of democracy were mediatised 

in post-war Europe. For more information, see: 

https://www.thevoice-of-thepeople.org/. As 

part of this team, Solange Ploeg is preparing a 

PhD thesis about the Dutch case, in which she 

pays attention to the introduction of various 

formats that media makers used to mediate the 

perception of Dutch voters. For some preliminary 

findings, see: Solange Ploeg, ‘De stem van 

het volk. Percepties en verwachtingen van de 

democratie in naoorlogs Nederland’, Ex Tempore 

40:2 (2021) 173-182.

39	 Herman de Liagre Böhl, ‘Consensus en polarisatie. 

Spanningen in de verzorgingsstaat 1945-1990’, in: 

Remieg Aerts et al. (eds.), Land van kleine gebaren. 

Een politieke geschiedenis van Nederland 1780-1990 

(Nijmegen 1999) 296-297.

40	 Similarly, progressive media makers used surveys 

to create an image of the Catholic Church in crisis: 

Marjet Derks and Chris Dols, ‘Sprekende cijfers. 

Katholieke sociaalingenieurs en de enscenering 

van de celibaatcrisis, 1963-1972’, Tijdschrift voor 

https://www.thevoice-of-thepeople.org/


ch
artin

g d
u

tch
 d

em
o

cracy

13

m
eijer

much as reporting on it.41 The first polling programmes on Dutch television 

served as a means to democratise political communication and redefine the 

relation between politics, the mass media and the public – just like journalists 

in West Germany had intended when they started commissioning opinion 

polls around the same time.42

The first Dutch format to completely revolve around opinion polls 

was nipo-these, a monthly television programme produced by the ncrv (Dutch 

Christian Radio Association), which aired six times in the run-up to the 

parliamentary elections of 1967. Every episode staged a prominent politician 

of one of the major political parties responding to the results of surveys nipo 

had conducted for this Protestant broadcaster. ncrv’s press release stated 

that the aim of nipo-these was to ‘look through’ politics and ‘confront’ the 

attending politicians with the perspectives of the electorate.43 This type of 

language is exemplary of the democratic discourse that underpinned opinion 

polling from the outset. The broadcaster subscribed to the notion that polls 

were tools to narrow the gap between politicians and the Dutch voters. This 

was illustrated by the type of surveys they commissioned: these did not only 

gauge voting behaviour, but also mapped people’s trust in political leaders 

and public perceptions of political parties, allowing them to indicate which 

politicians failed to empathise with the electorate.44

Yet, in contrast with the emancipatory discourse invoked by the 

broadcaster, the set-up was rather modest. nipo’s survey results incited 

friendly discussions between the studio attendees rather than a confrontation. 

This can be explained partly by the fact that nipo’s polls did not yield any 

spectacular, ground-breaking results.45 Moreover, some political parties 

shielded their political leaders from going to the ncrv studio. Instead of 

its prominent and much-talked-about political leader Norbert Schmelzer, 

the kvp (Catholic People’s Party) only sent its chairman.46 In response 

to Schmelzer’s absence, a critical observer noted that it would take the 

broadcaster more than ‘some survey statistics and some little interviews’ to 

fulfil its promise of ‘looking through politics’.47

In the ranks of the nts, somewhat paternalist perceptions with regard 

to political communication seemed to continue to exist. One of its broadcast 

Geschiedenis 123:3 (2010) 414-429. doi: https://doi.

org/10.5117/tvgesch2010.3.derk.

41	 I would like to thank reviewer 2, from whom I 

have borrowed this elegant metaphorical phrase.

42	 Kruke and Ziemann, ‘Observing’, 245.

43	 ‘Nipothese’, Leeuwarder Courant, 17 October 

1966, 2.

44	 Some the nipo survey results can be found in the 

database of dans-easy, see: Nederlands instituut 

voor de publieke opinie en het marktonderzoek, 

‘nipothese 1966: Images of political parties and 

political leaders (nipothese) 1966’, dans (1966). 

doi: https://doi.org/10.17026/dans-2zp-cz52.

45	 ‘nipo-enquête naar politieke voorkeur’, Tubantia, 

12 December 1966, 1; ‘Weinig beweging in 

kiezercorps’, Leeuwarder Courant, 9 January 

1967, 7.

46	 ‘tvlerei’, Het Parool, 17 October 1966, 4.

47	 ‘“nipo-these” heeft pech gehad’, De Volkskrant, 18 

October 1966, 6.

https://doi.org/10.5117/tvgesch2010.3.derk
https://doi.org/10.5117/tvgesch2010.3.derk
https://doi.org/10.17026/dans-2zp-cz52


article – artikel



Marcel van Dam (on the left) being interviewed by Koos Postema about his exit poll during the election night 

broadcast of the nts, 15 February 1967. Photo taken by Arnold Vente. © Netherlands Institute for Sound and Vision, 

Hilversum.



ch
artin

g d
u

tch
 d

em
o

cracy

15

m
eijer

managers proved to be reluctant when it came to presenting prognoses too 

close to election day and proposed forcing ncrv to air nipo-these’s final episode 

at least one week before the elections.48 He was probably afraid that the survey 

results would incite citizens to change their voting behaviour. As it turns out, 

other editors did not share his standpoint, for the final episode was actually 

aired not seven, but only five days before the elections.49

That same year, the nts itself also started to experiment with opinion 

polls in its election programming. After the closing of the polls on election 

day in 1967, the broadcaster presented a prognosis drawn up by a team 

of sociologists of Utrecht University. This so-called exit poll was devised, 

suggested and hosted by the young sociologist Marcel van Dam. Polls 

were conducted at four of Utrecht’s polling stations and the collected data 

were transported and analysed swiftly by the use of punch cards. Van Dam 

succeeded in giving a rather accurate indication of the national election 

results, hours before these were made public.50 Unlike nipo, Van Dam and his 

team did actually foresee the unprecedented electoral losses the traditional 

people’s parties – kvp and PvdA (Labour Party) – would suffer during the 

1967 elections, consequently raising their polls’ newsworthiness. Besides this, 

they were able to show how voting behaviour varied along the lines of age, 

confessional choice and previous voting behaviour.51

Needless to say, it is hardly surprising that Van Dam was successful in 

predicting the outcome of the election when nipo was not. nipo conducted 

its final poll days before election day and could not account for last-minute 

changes in voting intention. Van Dam and his team, in turn, intentionally 

surveyed Dutch voters after they had already cast their ballots. Today, it is 

generally known that exit polls, due to their methodology, guarantee a more 

precise prognosis of election results than ‘regular’ opinion polls. Yet in 1967 

the Dutch public was very much impressed by the accuracy of Van Dam’s exit 

poll. More than nipo-these, nts’s election night exit poll, therefore, raised 

public awareness about opinion polling as a tool to map and interpret voting 

preferences. The day after election day, various newspapers devoted attention 

to Van Dam’s survey and praised its novelty: they wrote of ‘an interesting 

and unique phenomenon’ and ‘an informative analysis’.52 nts’s successor 

48	 Nationaal Archief Den Haag (hereafter na), 

Archief nos en rechtsvoorgangers 1947-2001 

(hereafter nos Archive), inv.no. 301, Letter of J.W. 

Rengelink to Programme Council, 7 December 

1966.

49	 ‘Vanavond op uw scherm’, Limburgs Dagblad, 10 

February 1967, 9.

50	 na, nos Archive, inv.no. 301, Letter of P. van 

Kampen to the College of B&W Utrecht, 20 

January 1967; na, nos Archive, inv.no. 301, Letter 

from P. van Kampen to J.G. Rietveld, 30 January 

1967; Marcel van Dam, Niemands land. Biografie 

van een ideaal (Amsterdam 2009) 81; Marcel van 

Dam and Jan Beishuizen, Kijk op de kiezer: feiten, 

cijfers en perspectieven op basis van het Utrechtse 

kiezersonderzoek van 15 februari 1967 (Amsterdam 

1967) 7-8.

51	 Van Dam and Beishuizen, Kijk op de kiezer, 78-79.

52	 ‘Verkiezingen en voetbal gingen niet samen’, 

Friese Koerier, 16 February 1967, 2; ‘Duidelijke 



article – artikel



A voter contributes to exit polls conducted by the nos in a polling station in Amsterdam during the general elections 

of 28 April 1971. Photographer unknown. © National Archives, The Hague, (cc0), 2.24.01.05, http://proxy.handle.

net/10648/abbd1f7e-d0b4-102d-bcf8-003048976d84.

http://proxy.handle.net/10648/abbd1f7e-d0b4-102d-bcf8-003048976d84
http://proxy.handle.net/10648/abbd1f7e-d0b4-102d-bcf8-003048976d84


ch
artin

g d
u

tch
 d

em
o

cracy

17

m
eijer

nos decided the exit poll was here to stay. In the years to come, the public 

broadcaster would innovate the concept: telex connections and high-speed 

printers were used to collect polling data from no less than twenty-one 

municipalities during the parliamentary elections of 1972.53 Exit polls are 

used to this very day in the Netherlands, but are now hosted by nos journalists 

themselves.

Van Dam’s endeavours in the field of what he called ‘electoral sociology’ 

were motivated by an engagement with progressive politics and political 

renewal. By means of the polls, he aimed at delegitimising traditional and 

social determinist notions of political representation. The political identities 

of voters were no longer formed along socio-religious lines, Van Dam 

demonstrated, and an increasing number of voters had become active and 

opinionated citizens who based their electoral choices on the political parties’ 

agendas. ‘25 to 30 per cent of voters belong to the “floating vote”’, he told a 

newspaper journalist after his first exit poll in 1967.54 The concept of ‘floating 

voters’ already existed among political scientists – both in the Netherlands 

and beyond – and he now used it to popularise a narrative of political crisis 

and promote the idea of political renewal.55 ‘Centrist’ political parties could 

only get by if they learned to take the perceptions of the electorate more 

seriously and became more transparent in their political positioning, or so Van 

Dam believed.56 ‘PvdA should become more radical if they wish to improve 

their relationship with the people,’ he would tellingly explain to the same 

newspaper journalist.

In addition to the fact that the exit polls helped the broadcaster to 

fulfil its statutory task of producing informative television, the nos had more 

instrumental motivations for continuing with the election night exit poll. 

Editors also perceived the broadcasting of polling results as a tool to combat 

the waning public interest in political television that set in since the 1960s, 

a development that concerned them greatly. One broadcast manager argued 

that the segment added ‘a valuable element of competition’ that gave the 

onduidelijkheid’, Nieuwsblad van het Noorden, 16 

February 1967, 2; ‘Helft D’66 stemmen kwam van 

jongeren tot 30 jaar’, Algemeen Handelsblad, 16 

February 1967, 3.

53	 na, nos Archive, inv.no. 1048, Instruction sheet 

‘N.O.S.-verkiezingsonderzoek’, 29 November 

1972.

54	 ‘De stembus-profeet’, Het Parool, 16 February 

1967, 11.

55	 Hans Daudt, Floating Voters and the Floating Vote: 

A Critical Analysis of American and English Election 

Studies (Leiden 1961) 176; De Jong and Kaal, 

‘Mapping’, 128. In West Germany and England, 

political scholars too were confronted with the 

manifestation of ‘Wechselwähler’ and ‘swing 

voters’: Kruke and Ziemann, ‘Observing’, 240-241; 

Beers, ‘Whose Opinion’, 201.

56	 Marcel van Dam, ‘Ze zitten op het kussen 

en hebben lak aan ons’, Vrij Nederland, 

12 November 1966, 6; Marcel van Dam and 

Bart van Steenbergen, ‘Het verlies van de 

Partij van de Arbeid in een oude arbeiderswijk 

bij de Statenverkiezingen van 23 maart 1966’, 

Sociologische Gids 13:6 (1966) 368-382; Van Dam en 

Beishuizen, Kijk op de kiezer.



article – artikel

election night broadcast more allure. Nonetheless, others claimed that the 

exit poll distracted from the interviews with politicians attending the election 

night broadcast and, as such, slightly ‘missed the mark’. As it turns out, the 

early manifestations of the media logic mentality of some of the nos managers 

were not uncontested within the ranks of the broadcaster.57

From scepticism to professionalisation

Over the course of the late 1960s and the 1970s, more broadcasters 

started to use opinion polls to present prognoses on the public’s electoral 

preferences. Current affairs television programmes of traditionally ‘pillarised’ 

broadcasters – such as Hier en Nu (Here and Now) by ncrv, Achter het Nieuws 

(Behind the News) by vara (Association of Worker Radio Amateurs) and 

Brandpunt (Focal Point) by kro (Catholic Radio Broadcaster) – occasionally 

commissioned polls at institutes like Bureau Veldkamp, nipo and Intomart. 

The radio programme Delta by ‘neutral’ broadcaster avro (General Association 

of Radio Broadcasting) followed their example. Broadcasters sometimes 

continued to use polls as tools for chronicling a narrative of political crisis and 

as a means for manifesting themselves as the most important representatives 

of the Dutch electorate. In 1972, avro’s Delta, for example, reported that two 

out of three Dutch voters considered themselves insufficiently informed about 

the intricacies of Dutch politics and contended that they could not arrive at 

an informed political opinion.58 Most dominant, however, were polls about 

voting preferences and prognoses of elections to come. Newspapers, in turn, 

were often eager to report on the results of these surveys.59

Yet, as Dutch electoral opinion polling was still in its early days, the 

projections of the various institutes often significantly varied and frequently 

failed to correctly predict election results.60 As a result, the reception of 

these polls was somewhat lukewarm, and critical journalists and social 

scientists were rather sceptical about polling as a way of measuring public 

opinion.61 While a psychologist argued that pollsters just had to improve 

57	 Both arguments in regards of the exit poll, as 

well as concerns about waning public interest in 

political television, were vocalised in the same 

meeting: na, nos Archive, inv.no. 838, Report of a 

meeting of nos Programmaraad Televisie Sociaal-

Maatschappelijke- & Politieke Programma’s & 

Journaal nos, 28 April 1970.

58	 ‘Politiek voor meeste kiezers onduidelijk’, De Tijd, 

23 October 1972, 3.

59	 ‘Zijlstra geniet voorkeur als premier’, Trouw, 

22 November 1967, 1; ‘Politieke peiling via de 

televisie’, Algemeen Handelsblad, 25 November 

1967, 13; ‘Als Nederland nu stemde: winst voor 

PvdA en voor D’66’, Algemeen Handelsblad, 

15 November 1968, 3; ‘PvdA zou grote winnaar 

zijn’, Trouw, 18 September 1972, 1.

60	 Johan van Merriënboer, ‘Formatie ’67: Jelle wil 

niet, Joop mag niet, Norbert kan niet en Barend 

durft niet’, in: Johan van Merriënboer and Carla 

van Baalen (eds.), Polarisatie en hoogconjunctuur. 

Het kabinet-De Jong 1967-1971 (Amsterdam 2013) 19.

61	 De Jong en Kaal, ‘Mapping’, 135.



ch
artin

g d
u

tch
 d

em
o

cracy

19

m
eijer

their methodology and interpretative frameworks, a journalist from 

newspaper nrc Handelsblad remarked that the problem ultimately lay with 

the electorate.62 The latter believed that most prognoses had no predictive 

value at all, as most voters were not nearly as opinionated as pollsters believed 

them to be.63 The concept of the opiniated ‘floating voter’ Van Dam sought 

to popularise with his exit polls was clearly not shared by all Dutch political 

commentators.

In addition, broadcasters were frequently confronted with accusations 

that they handled polls as a means of propaganda. Indeed, clear political 

alliances became visible between broadcasters, political parties and polling 

institutes, especially between vara, the PvdA and nipo. Both the left-wing 

broadcaster and the Social Democrats made use of nipo data and sometimes 

even seemed to share survey results.64 More than that, nipo’s director even 

had a seat on one of the party’s electoral committees in the 1960s.65 Because of 

these affiliations, vara was repeatedly confronted with allegations about the 

manipulation of polling data to show that important political opponents were 

losing electoral support.66

Worries about the reliability of opinion polls and their added value 

for democracy were voiced in other countries as well. In West Germany 

conservative critics had deemed the ‘galluping’ consumption of polls 

a possible threat for political leadership, while in France the biggest 

criticism was formulated by progressive political observers.67 Well-known 

sociologist Pierre Bourdieu argued that public opinion did not even exist 

and that polls benefitted select elites such as the politicians and journalists 

that commissioned them rather than the citizenry at large.68 Likewise, 

communists in the Netherlands interpreted opinion polls as manipulative 

tools for the bourgeois powers that be.69

It was vara’s radio programme In de Rooie Haan (In the Red 

Rooster) that marked a shift in the public perception of opinion polls 

on Dutch television and radio. As of 1976, the left-wing political radio 

programme broadcast the results of opinion research on a monthly basis. 

62	 ‘De opinieonderzoeker heeft altijd gelijk – als 

hij geen fouten maakt’, Algemeen Handelsblad, 4 

February 1967, 19.

63	 ‘Verkiezingspolls zijn ook niet alles’, nrc 

Handelsblad, 4 November 1972, 19.

64	 Indeed, vara and the PvdA still maintained 

close links in the 1970s: Huub Wijfjes, ‘Naar een 

kritische confrontatiecultuur: Nieuw Links, de 

vara en de vernieuwing van het politiek-mediale 

complex’, in: Chris Hietland and Gerrit Voerman 

(eds.), 10 over rood 50 jaar later (Amsterdam 2016) 

94-95.

65	 De Jong en Kaal, ‘Mapping’, 131.

66	 ‘nipo doet nooit voorspellingen. Manipuleren 

met cijfers van verkiezingsonderzoek’, De Tijd, 17 

March 1970, 3; ‘Intomart spreekt beschuldigingen 

De Brauw tegen’, De Tijd, 26 October 1972, 2.

67	 Kruke and Ziemann, ‘Observing’, 242-243.

68	 Pierre Bourdieu, ‘Public Opinion Does Not 

Exist’, in: Armand Mattelart and Seth Siegelaub 

(eds.), Communication and Class Struggle vol. 1: 

Capitalism, Imperialism (New York 1979) 124-130.

69	 ‘Opiniepeiling I’, De Waarheid, 6 February 1967, 3; 

see also: De Jong and Kaal, ‘Mapping’, 121.



article – artikel

Young, media-savvy social geographer Maurice de Hond was asked to analyse 

the data and disclose the results in the Saturday afternoon broadcasts. Making 

use of the data of a continuous nipo-poll but applying his own method of 

analysis, De Hond claimed he could follow the development of electoral 

behaviour over time more accurately than other pollsters. Not only did he 

conduct his poll on a more frequent basis, namely once a month (and later 

even once a week), and did he make use of a larger sample than other pollsters, 

he also aimed at correcting certain over- or under-representations in his 

data.70 His first prognosis in which he foresaw a significant loss of electoral 

support for the progressive parties, which formed the backbone of the left-

wing government at the time, harvested great attention and criticism from 

politicians and electoral researchers alike.71 Yet, accusations of manipulation 

and imprecise methodology swiftly vanished when the outcome of De Hond’s 

prognoses turned out to be accurate a few times in a row.72 The polls quickly 

turned into one of the radio show’s most popular segments, with De Hond 

becoming somewhat of a polling celebrity.73

Once more, the opinion polls were, to an extent, presented as a project 

to democratise political communication. In a newspaper interview after the 

first In de Rooie Haan opinion poll, the programme’s editor Jan Nagel implied 

that the Dutch audience had the right to know these numbers and argued 

that it was ‘a good thing’ that the left-wing government leaders were publicly 

confronted with their waning electoral support.74 Yet, he later admitted that 

publicity purposes had played at least as big a role in launching the In de Rooie 

Haan polls, a motive newspaper journalists had already recognised from the 

outset.75

In several regards, the developments surrounding vara’s electoral 

prognoses represent the further institutionalisation of broadcasters’ use 

of opinion polls in the 1980s. Firstly, prognoses proved to be increasingly 

accurate as the practice of opinion polling professionalised. A significant 

development, amongst others, was the implementation of telephone surveys 

70	 Maurice de Hond, ‘De meting van politieke 

voorkeur: een methode tot vermindering van 

fouten’, Acta Politica 12:1 (1977) 90-110.

71	 ‘Kritiek op methode stembusonderzoek’, nrc 

Handelsblad, 13 oktober 1976; ‘Wat is eigenlijk de 

waarde van verkiezingsonderzoeken?’, Dagblad 

van het Noorden, 7 december 1976; Wil Foppen, 

‘De manipulatie van “politieke voorkeur”: kwade 

opzet en/of knullige onkunde?’, Acta Politica 

12:1 (1977) 111-138; Jan Nagel, Boven het maaiveld 

(Soesterberg 2001) 138.

72	 ‘Erkenning Maurice de Hond steeg gelijk met die 

van Den Uyl’, Het Vrije Volk, 28 May 1977, 4.

73	 Behind the scenes, he would also start providing 

political parties with expert advice: Wim de Jong 

and Fons Meijer, ‘Electoral Research, Pollsters, 

and the Performative Power of Information 

about the “Public”: The Netherlands and 

the Transatlantic Connection (1945-1990)’, 

in: Ida Nijenhuis et al. (eds.), Information and 

Power in History: Towards a Global Approach 

(London/New York 2020) 79. doi: https://doi.

org/10.4324/9780429438738-5.

74	 ‘Verkiezingsonderzoek 3’, De Volkskrant, 12 

October 1972, 6.

75	 Nagel, Boven, 135-136.

https://doi.org/10.4324/9780429438738-5
https://doi.org/10.4324/9780429438738-5


ch
artin

g d
u

tch
 d

em
o

cracy

21

m
eijer

in the second half of the 1970s instead of interviewers that went from 

door to door, which enabled more frequent and thus more precise gauging 

of political preferences.76 As a result, criticism of opinion polling grew 

somewhat silent. Political observers started to accept that opinion research 

was here to stay and that it was an important aspect of representative 

democracy.

Secondly, through their even more frequent use in radio and television 

programmes, opinion polls turned from individual news events into recurring 

political ‘forecasts’ of the political landscape and became fixed parts of the 

country’s public electoral discourse. Broadcasters such as avro and tros 

(Television and Radio Broadcast Foundation) followed vara’s example and 

bought fixed subscriptions to surveys of polling institutes, presenting the 

results in their political radio programmes.77 The establishment of recurring 

polling segments was not unique to the Netherlands. Around the same time, 

zdf in West Germany started airing Politbarometer, a monthly programme that 

aimed – and still aims – at providing information about electoral preferences, 

presenting shifts and alterations in voter opinion on a regular basis, like a type 

of political ‘weather report’.78

Apart from the fact that recurring polls further accustomed the 

Dutch public to imagining politics through the scientised language of 

percentages and bar graphs, they also popularised a marketised perception 

of political representation. Broadcasters presented and interpreted the 

shifts in political preference these polls uncovered as if the electorate were a 

stock market: opinion polls publicly mapped which political party had the 

greatest ‘market demand’ at any given time. Newspaper articles about these 

polls are indicative of the type of commercialised language that was used 

at the time. Headlines like ‘Survey Shows Christian Democrats and Liberals 

Drop Below 50 percent’ and ‘Popularity of Social Democrats Somewhat 

Wanes’ were not uncommon in the 1980s.79 This discourse contributed to 

the image of voters as ‘citizen consumers’, who are individuals ‘that will 

question every aspect of elite provision and will no longer accept being told 

by the elite what is good for them’.80 Opinion polls helped spread the notion 

76	 The following advertorial indicates that nipo was 

working with telephone surveys from at least 

1976 onwards: ‘Mini-advertenties’, Het Parool, 31 

October 1978, 8. Additionally, this article shows 

that Intomart had come to embrace telephone 

interviewing only a few years later: ‘Wat zegt 

de uitkomst van een opinieonderzoek eigenlijk’, 

Nederlands Dagblad, 9 January 1982, 20-21.

77	 These programmes included In de Wandelgangen 

(In the Corridors, avro) and Kamerbreed (Wall-to-

Wall, tros).

78	 Kruke and Ziemann, ‘Observing’, 245.

79	 ‘cda en vvd in peiling onder de 50 procent’, Het 

Parool, 3 September 1984, 3; ‘Winst van PvdA 

loopt wat terug’, Het Vrije Volk, 3 April 1986, 1.

80	 Darren Lilleker and Richard Scullion, 

‘Introduction’, in: Darren Lilleker and Richard 

Scullion (eds.), Voters or Consumers: Imagining 

the Contemporary Electorate (Cambridge 2008) 1. 

See also: Kerstin Brückweh (ed.), The Voice of the 

Citizen Consumer: A History of Market Research, 

Consumer Movements, and the Political Public 



article – artikel



Pollster Maurice de Hond (left) also provided the PvdA with expert advice. In 1985-1986 he was part of the party’s 

campaign committee, together with campaign manager Peter Kramer (middle) and PvdA chairman Max van den Berg 

(right). Photograph taken on 12 October 1985 by Rob C. Croes. © National Archives, The Hague, (cc0), 2.24.01.05, 

http://proxy.handle.net/10648/ad4b73f4-d0b4-102d-bcf8-003048976d84.

http://proxy.handle.net/10648/ad4b73f4-d0b4-102d-bcf8-003048976d84


ch
artin

g d
u

tch
 d

em
o

cracy

23

m
eijer

that citizens no longer perceived their party choice as a fixed given, but 

critically and constantly compared politicians’ claims to their own needs and 

demands and, if necessary, switched party – as if it were a consumer good. This 

conceptualisation of politics as an open marketplace popularised the idea that 

political parties could only win elections if they were able to get themselves 

noticed among floating voters and capitalised on the political preferences of 

this group.81

The debacle of 1986: the limits of opinion polling?

The tacit approval of opinion polls made way for the definitive return of 

a more critical attitude after the general elections of 1986. In the run-up 

to these elections, opinion polls were more present than ever. All polling 

institutes, including De Hond’s recently founded market research institute 

Inter/view, conducted surveys on the popular support of political parties. 

They saw their polls being broadcast on radio and television, while 

newspapers just as eagerly reported on all the various survey results.82 

Polling experts such as De Hond and Ger Schild (director of nipo) were 

frequently invited to radio and television studios, where they were 

presenting the latest survey results of their institutes and clarifying what 

this meant for parties’ chances at the ballot box.83 As the voting results 

came in on election night, however, it turned out that none of the polling 

institutes had successfully predicted the outcome of the elections. Whereas 

they had foreseen a victory for the Social Democrats, the Christian Democrats 

eventually ended up with two more parliamentary seats than their left-wing 

opponent.84

This polling ‘debacle’ very much exposed the limits of opinion polling 

in Dutch society. Paradoxically, the mass media themselves played a central 

role in fuelling the debate. Programmes that, only days before, had staged 

De Hond and Schild as their ‘own’ polling experts now critically interrogated 

them about their shortcomings.85 Likewise, newspapers offered a platform 

to critical observers discussing the ‘possibilities and pitfalls’ of opinion 

Sphere (London 2011). For the Netherlands, see 

the articles in bmgn – Low Countries Historical 

Review 132:3 (2017).

81	 De Jong and Kaal, ‘Mapping the Demos’, 132.

82	 Monique Leijenaar and Kees Niemöller, ‘Tussen 

peilglas en glazen bol: opiniepeilingen en de 

Tweede Kamerverkiezingen 1986’, in: Cees van 

der Eijk and Philip van Praag (eds.), De strijd om de 

meerderheid: de verkiezingen van 1986 (Amsterdam 

1987) 29, 36-40.

83	 Leijenaar and Niemöller, ‘Tussen peilglas en 

glazen bol’, 27.

84	 Johan van Merriënboer, ‘De prolongatie van 

premier Lubbers: de formatie van het kabinet-

Lubbers ii (1986)’, in: Carla van Baalen and 

Alexander van Kessel (eds.), Kabinetsformaties 

1977-2012 (Amsterdam 2016) 136.

85	 See for example: In de Rooie Haan, vara-radio, 24 

May 1986; Bij Koos, vara-television, 24 May 1986.



article – artikel



As the results of the elections of 21 May 1986 dropped in, PvdA chairman Joop den Uyl (second one from the 

right) started to realise the polls had been wrong. Not his party, but the Christian Democrats lead by Ruud 

Lubbers (right) would obtain most seats in parliament. Photo taken by Rob C. Croes at the election night 

broadcast of the nos, 21 May 1986. Also in this picture are Hans van Mierlo (D’66, left) and Ed Nijpels (vvd, 

second one from the left). © National Archives, The Hague, (cc0), 2.24.01.06. http://proxy.handle.net/10648/

ad8bc832-d0b4-102d-bcf8-003048976d84.

http://proxy.handle.net/10648/ad8bc832-d0b4-102d-bcf8-003048976d84
http://proxy.handle.net/10648/ad8bc832-d0b4-102d-bcf8-003048976d84


ch
artin

g d
u

tch
 d

em
o

cracy

25

m
eijer

polling.86 The controversy heralded the definitive consolidation of a culture 

of what scholars call ‘secondary scientisation’, which is characterised by a 

more critical and reflexive attitude towards scientific expertise in society.87 

From then on, opinion polls were no longer straightforwardly accepted as 

information on the electorate, but constantly scrutinised for their inaccurate 

and disruptive nature.

Some older complaints with regard to the use of opinion polls also 

resurfaced, such as the idea that polls were mainly propaganda devices.88 

Yet, it was another discourse that set the tone in 1986. Critics, most notably 

social scientists, now predominantly had qualms about the corrupting effect 

of broadcasting and publishing opinion polls on political communication in 

general. The fact that the polls had virtually declared the Social Democrats the 

winners of the election had encouraged citizens to cast their votes for other 

parties, it was argued.89 Critics believed that the ways in which opinion polls 

had become mass media phenomena had enhanced their performative value 

in such a way that they had actually influenced – instead of just measured – 

voting behaviour.90 In addition, they claimed that the constant gauging of 

voting preferences had rendered political journalism superficial.

For those reasons, political scholar Andries Hoogerwerf and 

communication scholar Anne van der Meiden argued in 1986 for the 

prohibition of the publication of polls in the two weeks preceding an election. 

They asserted that polls distracted from the actual content of politicians’ 

arguments and focused, instead, on the talking heads of the political parties’ 

campaigns and their relative chances of winning the elections.91 In doing so, 

they were urging for legislation that was similar to that in France. There, the 

publication and broadcasting of opinion polls in the week before elections had 

been banned since 1977, for polls allegedly produced ‘sheep-like movement’ 

and ‘collective madness’, or so critics argued.92 Hoogerwerf’s and Van der 

Meiden’s arguments formed the building blocks for the mediatisation 

narrative that – as I have shown in the introduction – would eventually 

dominate scholarship on the political-media complex in general and 

discussions about opinion polls in particular.

86	 For example: ‘De waarde van opiniepeilingen’, 

Trouw, 23 May 1986, 3; ‘De onderzoekers’, Het Vrije 

Volk, 22 May 1986, 3.

87	 Benjamin Ziemann et al., ‘Introduction: The 

Scientization of the Social in Comparative 

Perspective’, in: Brückweh et al. (eds.), Engineering, 

4. See also: Ulrich Beck, Risikogesellschaft. Auf dem 

Weg in eine andere Moderne (Frankfurt am Main 

1986); Raphael, ‘Verwissenschaftlichung’, 178.

88	 For accusations of manipulation, see: ‘Analyse’, 

De Telegraaf, 24 May 1986, 24.

89	 Leijenaar and Niemöller, ‘Tussen peilglas en 

glazen bol’, 42-43; In de Rooie Haan, vara-radio, 24 

May 1986; Bij Koos, vara-television, 24 May 1986.

90	 ‘Opiniepeilers bevorderen dat de uitslag toch 

anders wordt’, De Telegraaf, 23 May 1986, 5.

91	 ‘Politicoloog Hoogerwerf: peilingen niet 

objectief’, Trouw, 22 May 1986, 1; ‘Val der peilers’, 

Leeuwarder Courant, 27 May 1986, 1.

92	 Cowans, ‘Fear and Loathing’, 94-95.



article – artikel

Even though the nos recognised that it had to make sure to more 

cautiously present polling results in the future, things did not really change. 

The polling debacle gave rise to a discourse that stated that the share of 

floating voters was bigger than ever and that elections could have unforeseen 

outcomes. One of the people to engage with this discourse was De Hond, who 

maintained that his wrong prediction was caused by the fine performance of 

Christian Democratic leader Ruud Lubbers in the televised debate that was 

aired on the Sunday before election day.93 Had De Hond been able to conduct 

a poll after this debate, he stated, then he probably could have indicated that 

Lubbers had swayed a great deal of the floating voters into voting for him.94 

This line of reasoning propagated the idea that elections were ultimately 

won on television and only pressed opinion polls more firmly into the hands 

of media makers, as surveys were the instruments par excellence to keep the 

finger on the pulse of the ever more volatile electorate.

Concluding remarks

Historians have shown that the ‘scientisation of the political’ entailed 

the ways in which political elites changed their electoral tactics and 

governance practices. This article demonstrates that the scientisation of 

Dutch society through the media’s use of polls aimed at transforming 

the very self-image of the Dutch voter who had to come to see itself as a 

democratic powerholder. I have traced the appropriation of opinion polls 

by Dutch broadcasters in order to provide insight into the shifting ideas 

and imaginaries of the dynamics of democratic politics. Growing electoral 

volatility in the second half of the 1960s had disproved social determinist 

notions of political representation and delegitimised the image that the 

core electorates of the traditional people’s parties consisted of stable 

communities revolving around fixed identities. Polling segments on radio 

and television began to use surveys as a means to map and interpret the ever 

more unpredictable parameters of voting behaviour and the electorate’s 

changing demands.

Yet, polls also formed the building blocks for ‘depillarised’ ways of 

conceiving of democracy. Within less than twenty years, opinion polls became 

the focal point of a dominant marketised electoral discourse, revolving around 

recurring updates about the electoral ‘stock market’ and popularising the 

notion that elections were ultimately won by those parties that got through 

to the ever-growing share of floating voters. Simultaneously, the mass media 

offered a platform for meta-perspectives on the position and function of 

polling in Dutch democracy and often fuelled debates on the shortcomings 

93	 Kaal, ‘De cultuur’, 311. 94	 ‘“Ik heb de PvdA dinsdag ook gezegd: jongens, 

jullie halen het niet”’, De Volkskrant, 23 May 1986, 7.



ch
artin

g d
u

tch
 d

em
o

cracy

27

m
eijer

and manipulative nature of opinion surveys, for example in the early 1970s 

and more notably after the elections of 1986.

Furthermore, the earliest polling programmes on Dutch radio and 

television have played a key role in the changing nature of the political-media 

complex, yet not in the way scholars generally argue. Just as Anja Kruke has 

done for West German broadcasters, this article argues that, by constantly 

mapping and disclosing the peculiarities of the voting preferences of the 

Dutch electorate, Dutch broadcasters were able to claim a crucial role for 

themselves as the intermediaries between political elites on the one hand 

and the electorate on the other. This argument does not comply with the 

notions of ‘media logic’ and ‘mediatisation’ that media and communication 

scholars usually employ when qualifying the role of polls as part of the 

relation between media and politics. If anything, not media logic but the 

notion of ‘public logic’ is more suitable to grasp the dynamics of the earliest 

polling programmes on Dutch radio and television. Characteristic of this 

logic is a robust sense of autonomy among political journalists, who strongly 

identify with the public good and the democratic process.95 Indeed, polls 

would eventually play an important role in making political journalism more 

exciting, especially by frequently mapping the popularity of political leaders. 

Yet, this article demonstrates that the need for entertainment was only one – 

and not even the most prominent one – of the various arguments that media 

makers had for developing polling programmes in the 1960s, 1970s and 

1980s.

Far more decisive were the progressive notions of political journalism 

that a new generation of media makers brought along. Their emancipatory 

ideals were shared by the young and media-savvy experts that these media 

makers staged in their polling programmes. Using statistical analysis and 

scientific concepts such as ‘the floating voter’, they aimed to demonstrate that 

Dutch voters were anything but the passive playthings of political elites, but 

rather critically followed what happened in The Hague politics and adjusted 

their voting choice accordingly. Besides Van Dam, De Hond is an example of 

such an expert. In the decades following his first performances on vara radio, 

the latter became the textbook example of an expert who used his expert persona 

to combat the supposed hegemony of political, media and academic elites.96

How does all this compare to developments in other Western 

European countries? The appropriation of opinion research by the Dutch mass 

media happened more gradually in comparison to the United States and Great 

95	 Brants and Van Praag, ‘Beyond’, 398-399.

96	 The last two decades, however, De Hond has 

repeatedly overstepped the mark by taking 

controversial stances in non-polling related 

discussions. In turn, this has considerably affected 

his position as media sweetheart as well as his 

authority as polling expert. See: ‘Serieuze kritiek, 

vage claims en een vleugje viruswaanzin’, nrc 

Handelsblad, 28 January 2021, 10-11; ‘Hoe een 

moord ontaardt in een mediacircus’, Trouw, 8 

April 2021, 15.



article – artikel

Britain. This ‘delay’ can be partly explained through the ‘pillarised’ nature of 

Dutch democracy in the immediate post-war period. Unlike journalists in the 

United States, Great Britain and West Germany – all countries with a more-

or-less two-party system – Dutch political journalists only to some extent 

embraced the ‘horse-race’ frame in their coverage of elections in the early 

decades of polling. In other regards, however, it turns out that the Dutch case 

hardly stands out. The ways in which the West German media devised polling 

programmes and quickly became key players in the representation of polling 

data actually mirror the trends I analyse in this article.

Furthermore, just like in many other countries – most prominently 

France – opinion polls were never completely accepted as unproblematic and 

fully objective representations of public opinion. In the Netherlands, the 

‘debacle’ of the 1986 elections played a pivotal role in popularising the notion 

that opinion polls did not just measure, but also affected voting behaviour. 

Yet, the aftermath has proven that the opinion poll was here to stay. Unlike in 

France, no bans were installed and while the scepticism endured, the pace and 

scope of opinion polling only intensified at the turn of the century.

Fons Meijer has studied History in Nijmegen and Sheffield. His PhD, in which 

he investigates natural disasters and nation-building in the nineteenth-century 

Netherlands, will be published in 2022. He currently works as a lecturer in Cultural 

History at Radboud University. His research interests include the European and Dutch 

history of nationalism, political representation and media culture in the nineteenth 

and twentieth centuries. Previous research has been published in Parliaments, Estates & 

Representation, Jaarboek Parlementaire Geschiedenis, De Moderne Tijd and several edited 

volumes. E-mail: fons.meijer@ru.nl.

mailto:fons.meijer@ru.nl

